Een radioactief isotoop kan ontstaan door:

-verval van een ander radioactief isotoop
-kernsplijting
-activatie (door protonen of - en meestal - neutronen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meestal door het verval van radioactieve elementen als Uranium 238, U235 is al een isotoop die voor 0.7% voorkomt in natuurlijk Uranium.
Zuiver Uraan 238 is van nature nauwelijks radioactief, het is echter wel giftig.
Door zijn hoge dichtheid en lage kosten maakt men daar wel kogels van en andere compacte stabilisatie gewichten in vliegtuigen.

Tijdens het vliegongeval ik de Bijlmer is dit Uranium door de brand airborne geworden en heeft veel mensen ziek gemaakt.
Ook soldaten die terugkomen uit bevrijdingslegers hebben soms uraanbesmetting met U238 opgelopen, In het lichaam is het naast giftig ook een alfa en beta straler.
Juist DIE stralen zijn IN het lichaam opgewekt verwoesten voor omliggend weefsel en molt de gezondheid van "onze jongens en meisjes aldaar"
Er wordt erg gemakzuchtig mee omgegaan door mn de vijand en de bodyburden wordt dan al snel veel te hoog, velen zijn zo (op verder onverklaarbare wijze naast trauma)
hun vitaliteit kwijtgeraakt.
Een hoge legerofficier heeft me verteld dat de meeste slachtoffers vallen door" friendly fire" dus is je maat potentieel gevaarlijker voor je dan je tegenstander......
U238 is -zoals eerder aangegeven op zich weinig radioactief maar wel vormt het de basis voor veel radioactieve elementen en isotopen.
Bij ieder stap ontsnappen uit de kern maar een of een paar deeltjes maar de kern wordt daarmee veranderd in een veel radioactiever product.
Daaronder ligt een heel traject van gedeeltelijk verval waar in sommige fasen erg radioactieven isotopen en elementen ontstaan, zoals polonium en radium, radon en ga zo maar door. Dus de meeste isotopen ontstaan uit U238 welke zelf een enorme halfwaardetijd kent maar ook redelijk veel in de aardkorst aanwezig is
Het enige element wat geen radioactieve isotoop kent is Technetium.
Het eindstation van bovengenoemde uraan-vervalproducten is LOOD.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het antwoord gaat vereenvoudigd op ingewikkelde element- en isotooptransformatie in anders wordt het onleesbaar of overschrijd ik het aantal tekens. Ik heb gepoogd dicht bij de vraag te blijven. Dit gaat ten koste van de volledigheid.