hoor je alles versnelt als je met lichtsnelheid rond de aarde gaat en met aarde communiceert?? omdat tijd op aarde dan sneller gaat..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ha, die Gizmo5000;

Als jij sneller dan het licht reist verstrijkt jouw tijd langzamer dan die op aarde en is er volgens mij door het steeds groter wordende tijdsverschil geen communicatie meer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ALS u met de lichtsnelheid rond de aarde zou kunnen draaien en dan nog een signaal naar de aarde stuurt dan zal dat signaal evengoed naar de aarde komen en onmiddellijk hoorbaar zijn want de snelheid van dat signaal is eveneens 300.000 km/s.
Trouwens het is niet omdat u zeer vlug vliegt dat de tijd op aarde veranderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht dat hoe sneller je gaat des te langzamer de tijd gaat vergeleken met de thuisblijvers..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is enkel geldig als u zich NAAR een object begeeft, dan blijft de tijd stilstaan TEN OPZICHTE VAN dat object.
Dat is dus niet geldig als u ROND een object draait, hier de aarde.
1. Als je je ten opzichte van een object verplaatst met de snelheid van het licht dan krijg je geen signalen door omdat het licht niet in staat is om je in te halen.

2. Als je je ten opzichte van een object verplaatst met bijna de snelheid van het licht dan krijg je de signalen door op dezelfde manier als dat je stil zou staan ten opzichte van dat object. Dat komt omdat jou tijd dusdanig vertraagd dat je het verschil niet merkt.

3. Voor de volledigheid, je kunt de lichtsnelheid nooit bereiken omdat je massa hebt (alleen fotonen met een rustmassa van nul kunnen dat)

En dan u het interessante van je vraag. Als je met de lichtsnelheid rondom de aarde draait verplaats je je feitelijk niet ten opzichte van de aarde. Als je het centrum van de aarde als een punt zou zien en je draait om dat punt heen met de lichtsnelheid blijft de afstand altijd constant en hou je dus dezelfde tijd.

Omdat de aarde een bol is zal je echter door met de lichtsnelheid rond die bol te draaien ten opzichte van een vast punt op die bol steeds versneld verwijderen en naderen. Je zit daarmee ieder rondje in de tweelingparadox (zie de link voor een heldere uitleg daarvan).

Overigens als antwoord op je vraag over het communiceren: Vanwege het continue veranderen van het tijdsbesef tussen beide partijen lijkt communicatie mij praktisch vrijwel onmogelijk.

Toegevoegd na 22 uur:
Voor een deel klopt er niets van mijn antwoord, ben ik in middels achter.

Als je in een cirkelbeweging rondom de aarde draait heb je namelijk een snelheid richting de aarde omdat als je die niet hebt je rechtdoor gaat naar Nergenshuizen. Dit betekent dat je als het ware constant de aarde nadert met een zeer grote snelheid. Gezien het feit dat je met bijna de lichtsnelheid rond gaat zal die snelheid ook relativistisch zijn en krijg je de effecten die daarvoor gelden (ik verwijs weer naar de eerste link omdat ik het niet duidelijk kan uitleggen).

Bijkomend punt, waarom e.e.a. onmogelijk is, is dat behalve het bereiken van de lichtsnelheid de centrifugale krachten dusdanig groot zullen zijn dat er niets meer van waarnemer of apparatuur over zullen blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow!! duidelijk! THX, en als we nou niet rond de Aarde maar even langs Andromeda en weer terug komen? een paar keer..? waneer hebben we dan een gigantisch tijdsverschil met communiceren of weer landen op Aarde zodat ieder jaren ouder is geworden terwijl ik mijn leeftijd behoud? (ik vind dit super intressant tijdreizen vandaar dit vraagje en denk hier al jaren over na maar snap er geen hol van! kwantum en Einstein en Hawkings teorieën, kortom, warp-snelheid kunnen we dan ook voorlopig maar ff vergeten.. onmogelijk dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moete even op de link klikken. Op nummer 16 zit een keuze "maak zelf een ruimtereis". Daar kun je zelf waardes invullen waarmee dan wordt uitgerekend hoelang het voor de reiziger en de achterblijver duurt. De uitleg op die link vind ik ook erg duidelijk.
Als je je met de lichtsnelheid verplaatst dan staat voor jou de tijd stil. Je zou dus eigenlijk al helemaal niet in staat zijn om iets te horen.

Stel nu dat je bijna zo snel als het licht gaat dan verstrijkt er voor jou inderdaad minder tijd dan voor de bewoners op aarde (en of je nou gewoon rondjes draait of niet doet er volgens mij niet toe, anders had de test met die vliegtuigen en de atoomklokken ook niet kunnen werken want die vlogen ook gewoon maar wat rond de aarde). Kijk je dan naar de aarde lijkt het mij niet meer dan logisch dat je alles in versnelt ziet en hoort doch de snelheid waarmee de communicatie naar jou toekomt is wel dezelfde. Dit op zich lijkt al paradoxaal. Bovendien gaat de tijd bij jou trager en zou je dus alles sneller moeten kunnen verwerken wil je alles zien en horen. Ook dat lijkt me niet evident.

Nu dat laatste zal je waarschijnlijk niet merken omdat je dat zo gewoon bent.

Dus hoe het nou is om dit echt te ervaren? Dat zal je waarschijnlijk alleen te weten komen door het uit te proberen en dat gaat (nog) niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je hoort juist alles vertraagd!

Laten we vooropstellen dat je *bijna* met de lichtsnelheid rond de aarde cirkelt. Met je massadragende lichaam kun je nl. nooit de lichtsnelheid bereiken, maar wel benaderen.

Als je de lichtsnelheid benadert, dan wordt voor je tijdwaarneming de speciale relativiteitstheorie belangrijk. Volgens die theorie zul je, wanneer je je van de aarde af beweegt, alles vertraagd horen, en wanneer je naar de aarde toe beweegt, alles versneld. Echter, je beweegt in een baan om de aarde, en per saldo beweeg je er dus niet naartoe of vanaf. Geen effect dus volgens de speciale relativiteitstheorie.

Echter, er is ook de algemene relativiteitstheorie, en daarin wordt ook rekening gehouden met zwaartkrachtsvelden. In een baan om de aarde bevind je je verder van het centrum van de aarde en volgens de algemene relativiteitstheorie loopt jouw klok dan sneller dan op aarde. Dus lijkt alles wat van de aarde komt trager te gaan dan normaal.

Dat effect zou dus ook optreden als je een gewone (niet-relativistische) snelheid zou hebben in een baan rond de aarde. Maar het effect zal wel onmerkbaar klein zijn.
WimNobel