Kunnen we nucleair afval dumpen in de ruimte?

Al we het gewoon een harde schop richting de zon geven. Na een tijdje verdampt het gewoon, ofzoiets. Het kan de zon in ieder geval geen kwaad.

Als het te duur is kan ik dat begrijpen, maar kan het dan in de toekomst wanneer ruimte reizen wat gewoner worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Het kan - maar het is duur, en het kost echt waanzinnig veel energie. Daarnaast heb je het risico dat de raket tijdens of kort na de lancering explodeert, of dat de raket uit koers raakt en terugstort op aarde.

Maar goed, al zou de raket superbetrouwbaar zijn, dan nog heb je gigantisch veel brandstof nodig om het afval op de zon te krijgen. Zoveel, dat het rendement van je kerncentrale er flink lager door wordt: je moet immers een deel van de energie die de centrale produceert, "reserveren" om straks het afval naar de zon te schieten.

Waarom kost het nu zo gigantisch veel energie om iets naar de zon te schieten? Dat komt doordat de aarde in een baan rond de zon draait. Alles wat wij lanceren, krijgt automatisch de snelheid mee die de aarde in haar baan heeft.

Die snelheid is groot: ruim honderdduizend kilometer per uur. Wil je iets op de zon laten vallen, dan moet je dat spul een snelheid van honderdduizend kilometer per uur de *andere* kant op geven, zodat het geen baanbeweging meer heeft en daardoor stilstaat ten opzichte van de zon. Het afval zal dan door de aantrekkingskracht van de zon vanzelf naar de zon vallen.

In de praktijk kun je toe met minder dan honderdduizend kilometer per uur. Het afval zal dan in een elliptische baan rond de zon komen, en door wrijving met de buitenste delen van de zonne-atmosfeer worden afgeremd om, weliswaar na langere tijd, alsnog op de zon te vallen.

Maar goed, je moet sowieso een enorme snelheid bereiken, en dat is niet bepaald makkelijk.

--

Tot zover de lange versie van mijn antwoord. De korte versie is: ja, het kan, maar het kost enorm veel brandstof, en je neemt grote risico's.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan wel, maar het is inderdaad duur. Daarnaast bestaat er een groot risico: als tijdens de lancering de raket explodeert, besmet je gelijk een groot oppervlakte op aarde met nucleair afval.
bamibal
13 jaar geleden
Naar de zon schieten is in theorie de beste oplossing.
Het is echter praktisch gezien te duur en draagt -zoals bij iedere lancering- dat het mislukt en dan heb je een groot probleem.
Met de moderne opwerkingstechnieken is in de toekomst verbruikt materiaal opnieuw in te zetten, bij een snelle kweekreactor gebeurt dit juist al.
Deze maakt van U238 (gewoon, nauwelijks radioactief uranium) oa, plutonium.
Dit laatste is zeer bruikbaar.
De oorspronkelijke reactoren gebruiken met U235 verrijkt 238 uranium.
Wat dan over blijft (yellow cake) is dan afval.
Men is bezig methoden te bedenken om radioactief materiaal helemaal op te kunnen gebruiken (eindproduct is dan lood.)
Wellicht is het dan helemaal niet handig , hoog radioactief afval in zoutlagen op te slaan. Het is dan immer ook voor herverwerking onbereikbaar.
De slimste oplossing is om alle radioactiviteit (wat energie is) volledig te kunnen gebruiken voor het opwekken van elektriciteit en zo hard mogelijk doorwerken aan kernfusie.
Als dat laatste lukt gaat de zon in energieland weer schijnen (deels letterlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kunnen nucleair afval dumpen in de ruimte, of richting de zon sturen. Maar wat zijn de gevolgen hiervan? Wat voor invloed kan dit hebben op de zon, de ruimte, anderen planeten?

U zegt dat het de zon in ieder geval geen kwaad kan doen, maar is dat echt wel zo?

Temperatuur van de zon:
5500 C (oppervlakte)
15.600.000 C (kern)

Menselijk gemaakten temperaturen:
2 billion degrees Kelvin, or 3.6 billion degrees Fahrenheit.

5500 C is 5 773,15 Kelvin.

De zon zal het nucleair afval dus niet kunnen verbranden, wat dus invloed kan hebben op de zon. Wellicht zijn levens duur verkorten of radio actieve stralen produceren.

In 2003 is in het Verenigd Koninkrijk (dat in 2001 al met 10.000 ltn radioactief afval in zijn maag zat) een comité opgericht dat op zoek moest gaan naar andere mogelijkheden. Daaruit zijn enkele ideeën naar voren gekomen:

1.De ruimte inschieten naar de zon of buiten het zonnestelsel. Het risico daarbij is dat tijdens de lancering problemen kunnen optreden en een explosie hoog in de aardatmosfeer zou een wereldwijde ramp opleveren.

2.Tussen tektonische platen door naar de mantel van de aarde. Met de huidige stand van de techniek is dat onmogelijk.

3.Opslaan op Antarctica. Afgezien van het Antarctisch Verdrag dat dat onmogelijk maakt, is de grond daar niet stabiel genoeg en toekomstige klimaatveranderingen kunnen er toe leiden dat het afval alsnog in zee terecht komt.

4.Opslaan of dumpen op de bodem van de oceaan. In het verleden is dat gedaan, maar dat is nu door internationale verdragen verboden vanwege de risico's op lekkage.

5.Verdunnen en dumpen in zee. Op kleine schaal gebeurt dat al, maar op grote schaal is dat niet mogelijk zonder dodelijke gevolgen voor het leven in, op en aan zee.

In de bron kunt u alles lezen over radioactief afval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon met een grote raken met net genoeg brandstof om terug tekeren,,, onderweg schiet je de zooi de ruimte in en dan keert de raket terug voor hergebruik