waarom wordt een vogel niet geëlektrocuteerd als deze op een hoogspanningskabel gaat zitten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Grappig dit is een zeer klassieke vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je op een houten plank gaat staan mag je gerust één stroomdraad vastnemen. Je zal niets voelen omdat er geen gesloten kring of aarding aanwezig is. Raak je met je andere hand een muur of iets dat geleid, krijg je wel een schok. Met die vogel is precies hetzelfde. Er is geen stroomkring.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tja, maar een schok heeft te maken met het stromen van elektriciteit. Toch?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
reactie op fader: als zijn idee juist is, en ik denk dat ie gelijk heeft, dan moet ook een vogel die niet absoluut tegelijkertijd zijn pootje neerzet, een schok krijgen. lijkt me met die spanning fataal te zijn!
Thecis
6 jaar geleden
@fader.
theoretisch heb je gelijk, Echter, als die houten plank op de grond ligt, is de afstand icm het spanningsverschil erg optimaal voor een spontane vonk. Ik zou me er niet aan wagen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgensmij is het zo als je één kabel aanraakt en van de grond bent dus geen doorlopende aansluiting vormt, dat er dan geen probleem is. Je word volgensmij pas geëlektrocuteerd als je een verbinding vormt tussen twee kabels of een kabel en de grond vormt.

Het beste antwoord

Het gaat niet om hoogte van de spanning, maar het spanningsverschil. En om geëlektrocuteerd te worden heb je een spanningsverschil en stroom nodig.

Nu is het verschil tussen de twee pootjes verwaarloosbaar en de weerstand tussen de hoogspanningskabel en de aarde te groot. Lucht geleid zeer slecht en heeft zeer grote weerstand.

Alleen bij onweer dan loopt de vogel risico, maar dat heeft te maken met dat bij onweer de spanning veel hoger is. Maar dan maakt het ook niet uit waar de vogel zit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er geen gesloten stroomkring is. Als de vogel contact zou maken met de aarde. op het moment dat deze ook op de kabel zit, dan zou hij/zij geëlektrocuteerd worden.
jc54
6 jaar geleden
De kabel is "ingepakt" in een rubberen "jasje" en dat "jasje" laat de schokken er niet door
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Onjuist. Google eens: man op 10 hoog geëlektrocuteerd. .
Bordensteker
6 jaar geleden
Dat is alleen bij een ondergrondse kabel het geval – maar daar strijken geen vogels op neer. Bij bovengrondse electriciteitstransportleidingen aan hoogspanningsmasten zit er géén omhulsel rond de draad of kabel. Daar heb je een heel dikke isolatie voor nodig, waardoor de kabel véél te zwaar zou worden. En het heeft ook geen praktisch nut. Bij de bovenleiding van de trein zit er uiteraard ook geen isolatie omheen, en ook daar gaan vogels graag eens op zitten.
Bordensteker
6 jaar geleden
Misschien refereert de opmerking van @Lisabonsai aan situaties die in het buitenland bestaan. Echte hoogspanningsleidingen zijn vrijwel nooit geïsoleerd uitgevoerd.
“Overhead insulated cables are rarely used, usually for short distances (less than a kilometer).”
https://en.wikipedia.org/wiki/Overhead_power_line#Insulated_conductors_and_cable Maar in het buitenland komen zeker wel “laagspannings”netwerken voor in het kader van de distributie langs de huizen van een straat. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/ABC_TQ3157_064.JPG
Daarbij worden soms kale geleiders toegepast, maar het kunnen ook gebundelde kabels zijn, en die zijn dan dus geïsoleerd, net als het snoer van je stofzuiger thuis: de twee of drie geleiders moeten uiteraard elkaar nergens raken. Ik zie op deze foto overigens een buitenste ader eromheen geslagen, maar dat kan ook tegen het slingeren door de wind zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Overhead_power_line#Low_voltage
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een hoogspanningskabel heeft nooit een jasje, laat me in duidelijke taal zeggen: is nooit geïsoleerd. De reden is ergens vermeld en totaal overbodig, enkel zwaar belastend.
Ik heb het wel zoals vragensteller stelt, over hoogspanning en niet over kabels die vroeger aan houten palen hingen voor je woning. Trouwens zover ik weet werden die verbonden met glazen isolatoren en waren niet voorzien van een jasje. maar daar konden vogels zich ook ongestoord op neerzitten. Zonder gesloten kringloop, geen gevaar.