klopt de reactievergelijking CU²+ + 2NO3 --> CU(2NO3)2?

Hallo lieve mensen,

Ik hoop dat jullie een antwoord kunnen geven op deze vraag ik ben bezig met een scheikunde verslag en heb deze reactie vergelijking zelf opgesteld maar weet niet of deze klopt

Super bedankt voor de hulp!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Poet
10 jaar geleden
Links moet je evenveel plussen als minnen hebben omdat de leding rechts ook neutraal is. Ik zie links echter alleen een + . Of is de linkerkant van het pijltje bedoeld als min? In het laatste geval klopt de lading wel

Antwoorden (3)

CU2+ + 2NO3- --> CU(NO3)2
En bedenk er zelf de superscriptjes bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe ik super erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En schrijf de u'tjes met kleine letters; koolstof plus uranium is nog geen koper...
:)
Reddie
10 jaar geleden
@landsgevaer , was ook mijn reactie. Uraniumcarbide zou (denk ik) CU2 moeten zijn.
Helaas komen zulke slordigheden erg vaak voor bij (beginnende) wetenschappers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps! Jullie hebben groot gelijk!
Er van uitgaande dat je de koperionen en nitraationen in oplossing kan laten kristalliseren (bijvoorbeeld door uitdamping) wordt het:

Cu^2+ + 2 NO3^- --> Cu(NO3)2

of

Cu^++ + 2 NO3^- --> Cu(NO3)2

Er dus op letten dat Cu met kleine u is!

en de 2 die aangeeft hoeveel nitraatgroepen hoeft dus slechts 1 keer voor te komen. Alle superscripten aangeduid met ^, de rest subscripten indien niet gescheiden door spaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via een omweg heb ik een manier gevonden die de vergelijking netjes weergeeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om het zelf te doen voeg ik de bron toe die ik heb gebruikt.