hoe is de aarde, andere planeten en helal ontstaan?

ik lees en hoor overal dat de aarde ongeveer 5 miljard jaren oud is en ontstaan is door een reactie tussen gassen, maar dan heb ik een vraag waar komen die gassen vandaan?

als hier het antwoord niet voor is is er ook nog geen geldige theorie over het ontstaan van de aarde en andere planeten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie! +
Er zijn zoveel theorieen over, maar de juiste is niet aantoonbaar.

Antwoorden (6)

Zijn slechts theorieën over zoals de oerknal of the big bang.

Big Bang is de populaire benaming van de kosmologische theorie die op basis van de algemene relativiteitstheorie veronderstelt dat 13,7 miljard jaar geleden het heelal ontstond uit een enorm heet punt (ca. 1028°C), met een oneindig grote dichtheid, ofwel een singulariteit. Tegelijkertijd met de oerknal zouden ruimte en tijd zijn ontstaan. De theorie is onder meer gebaseerd op de waarneming van het voortdurend uitdijende heelal, in het bijzonder de roodverschuiving van de spectraallijn en van licht van verre sterrenstelsels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zeker bekend hoe ons zonnestelsel is ontstaan.
hoe het heelal is ontstaan, daar zijn we het nog niet helemaal uit.

het is teveel om op te noemen, dus hier een website. die het mooi uitlegt.
http://www.spacepage.be/artikelen/het-zonnestelsel/139-het-zonnestelsel-algemeen/185-het-ontstaan-van-het-zonnestelsel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar als je daar overna denkt loop je telkens vast! want hoe kun je een hitte punt krijgen van 1028 graden zonder grondstoffen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeveer 4,6 miljard jaar geleden bevond er zich in de kern van ons melkwegstelsel een gaswolk die voor 99% uit gassen bestond en ook uit een klein aantal microfijne stofdeeltjes..... ... maar waar kwam dat gas dan uit voort? en microfijne stofdeeltje ( micro klinkt klein maar moet ook ergen uit voortkomen?)
Je stelt twee verschillende vragen.

Voor het ontstaan van de aarde (en de andere planeten in ons zonnestelsel, alsmede de zon zelf) is met redelijke zekerheid te zeggen dat dit het gevolg is van een onder zwaartekracht samentrekkende gaswolk, waarbij de bulk onze zon vormt.

Voor het ontstaan van het heelal; de huidige modellen gaan terug tot een kleine fractie van een seconde ná het ontstaan van het heelal. Over de situatie vóór dit moment, is op basis van huidige natuurkundige modellen simpelweg nog niets te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het ontstaan van de aarde (en de andere planeten in ons zonnestelsel, alsmede de zon zelf) is met redelijke zekerheid te zeggen dat dit het gevolg is van een onder zwaartekracht samentrekkende gaswolk, waar komt die gaswolk vandaan het kan best zijn dat het door de zwaarte kracht is aan getrokken maar nu wil ik graag weten hoe verklaren jullie waar die gas wolk vandaan komt? en ga niet zeggen dat het met een toverstok is gebeurt want dan ga ik vragen waar die vandaan kwam!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het topic beter gesloten kan worden want hier blijkt dus geen antwoord op te zijn dus dat is iets wat onderzocht moet worden voor je kan zeggen dat al die theorien waar zijn !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Materie is gevormd gedurende de oerknal; in eerste instantie alleen waterstof en helium. De zwaardere elementen zijn later ontstaan als gevolg van kernfusie binnen sterren, en verspreid door middel van supernovae. HOE dat precies gebeurt is, dat wordt nog volop onderzocht, maar DAT het gebeurt is, staat inmiddels redelijk vast. Wanneer je echter een universum hebt met materie erin, zal de materie onder invloed van zwaartekracht samenklonteren. Deze initiële samenklonteringen zijn later gevormd tot de sterrenstelsels. Op zich had je met gebruik van de zoekfunctie linksbovenin ook een hoop kunnen uitdokteren, daar dit al meermaals aan de orde is geweest op deze site. Mijn antwoorden op bijvoorbeeld de volgende vragen gaan dieper op de materie in: http://www.goeievraag.nl/vraag/big-bang-explosie-geluid-licht.4484 http://www.goeievraag.nl/vraag/reeel-oerknal.96222 http://www.goeievraag.nl/vraag/meerdere-zonnen-oerknal-theorie.47387 http://www.goeievraag.nl/vraag/geloven-mensen-oerknal.35536 http://www.goeievraag.nl/vraag/bepaald-ster-relatief-klein-dichtbij.22510 De oerknal is wel degelijk onderbouwd met vele waarnemingen. Het feit dat we niet alle details weten over hoe het precies is gebeurt, en dat men momenteel uitvoerig aan het zoeken is naar hoe het heeft kunnen gebeuren, doet hier niets aan af. Het feit dat men gelijktijdig bezig is met een nieuw model voor het gehele universum, omdat degene die we nu hebben simpelweg niet toereikend is daar zwaartekracht op de schalen van de oerknal vreemde dingen doet, geeft ook wel aan dat het niet iets is wat simpel te beantwoorden is. Er wordt aan gewerkt. Als iemand op deze site het exacte antwoord zou weten - tsja, dan denk ik niet dat zij haar tijd zou verdoen op deze site. Dan zijn er namelijk een aantal Nobel-prijzen om te gaan halen, dan zijn er een honderdtal uitermate prestigieuze universiteiten die je maar al te graag vast zouden leggen om je aan het werk te laten, dan zijn er instanties als bijvoorbeeld de ESA die je maar al te graag in hun midden zouden hebben.
God heeft het gemaakt, natuurlijk!

Hah, nee, even serieus...

Hoe het heelal, en alles daarin is ontstaan weet (nog) niemand.
Wel probeert men hier achter te komen.
Onder andere door d.m.v. een deeltjesversneller atomen met een ongelooflijke snelheid op elkaar te laten botsen.
Hiermee hoopt men een soort van 'big bang' te kunnen nabootsen; dit gebeurt allemaal in kilometers lange tunnels onder de grond.

Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/deeltjesversneller.46212

http://www.goeievraag.nl/vraag/deeltjesversneller.34819

http://www.goeievraag.nl/vraag/verwachten-resultaten-tests-deeltjesversneller-zwitserland.25608
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dit op volgorde van je vraag te beantwoorden:

de Aarde en de andere planeten zijn ontstaan uit enorme gas- en stofringen die rond de zon roteerden.

d.m.v. accretie (= het samentrekken en samenbinden van stofdeeltjes) ontstonden er zo steeds grotere klompen materie,net zolang tot deze groot genoeg waren om een dermate grote zwaartekrachtwerking te hebben dat de protoplaneten een sferische,convexe (ronde) vorm kregen.

Waarschijnlijk waren er tientallen,zo niet honderden van die protoplaneten in het nog zéér jonge zonnestelsel.

Hun omloopbanen waren nog erg instabiel,zodat er toen vele botsingen voorkwamen.

Eén daarvan was van de nog prille Aarde met een andere (proto-)planeet,Theia gedoopt door de wetenschap.

Uiteindelijk resulteerde dit in de vorming van de maan,omdat de impact van die botsing zóveel materiaal ver buiten de Aardse atmosfeer slingerde,dat er uit die stofringen zich de maan dus vormde.

In de buitenste regionen van het zonnestelsel vormden zich de grote gasreuzen,zoals Jupiter,Saturnus ,Ureanus en--de verste ervan---Neptunus.

Nóg verder weg bevindt zich de Kuipergordel,met grote planetoïden,zoals Sedna,Eris,Quaouar,e.d.

Na een Internationaal Astronomisch besluit werd de tot dan toe als planeet geclassificeerde Pluto "gedegradeerd" tot dwergplaneet.

Aan de uiterste rand van ons zonnestelsel bevindt zich de Oortwolk,een het zonnestelsel omgevende "wolk"van miljarden,zo niet biljoenen, kometen,állemaal restanten van de vorming van ons zonnestelsel.

De zwaartekracht in zowel de Kuipergordel als de Oortwolk was té gering om hier planeten te vormen.

Het zonnestelsel zélf is ontstaan na de explosie van een supernova

(= een zware reuzenster,die ál z'n brandstof,waterstof dus,had "opgebruikt" en daardoor enorm was gaan samentrekken door de zwaartekracht in z'n kern ---die de strijd won tussen gravitatie en kernkracht--- en door de tegendruk der kernfusiekracht enorme gaswolken naar buiten spoot/slingerde: de supernova)

Daarna heeft zich door contractie o.i.v. de zwaartekracht zich een protostellaire schijf gevormd ( de vóórbode van ons zonnestelsel) en zo'n 4,6 miljard jaar geleden ontstond hieruit dus het zonnestelsel met de planeten,manen,asteroïden en kometen.

Het onstaan van het heelal ligt 13,73 miljard jaar achter ons:

het is ontstaan vanuit een ongelooflijk compacte vorm van energie/materie en d.m.v. een gigantische explosie(Oerknal of "Big Bang"),waarna het enorm "opzwelde" (Kosmische Inflatie).

vervolg reactie:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al zo lang geleden!
Je moet geen oude koeien uit sloot halen.