Bereken hoeveel ton bismutglans nodig is om 5,0·10^3 ton bismut te produceren. Een ton is 10^3 kg. Hoe doe je dit precies?

bismutglans = Bi2S3

2 Bi2S3 + 9 O2 → 2 Bi2O3 + 6 SO2

Ze delen op een gegeven moment het aantal mol Bismut door 2, maar waarom?

@Goeievraag

Het is een examenopgave, ik heb de antwoorden al, het is voor kennisopbouw gelieve niet te verwijderen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Er staat 2(!) Bi2S3 dus je moet uiteindelijk door 2 delen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom dan, want die Bismut massa daar heb ik gewoon uit me Binas gehaald, hoeveel 1Bismution weegt en niet 2. Ik had vermenigvuldigt met 4, omdat 2x2 is 4?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begreep de vraag verkeerd.
Reken eerst de massa bismut om naar mol, dan os dit dezelfde hoeveelheid mol als het aantal mol bismutglans. Dit reken je dan terug naar massa.
Wat staat er precies bij de antwoorden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.examenbundel.nl/assets/geco/examenbundel/havo_examens_2011_I/CV_2011_HAVO_SK_I_PILOT.pdf En dan opgave 4