Komt er een einde aan zwaartekracht?

Als je boven op de aarde precies een gat naar beneden boort en er in springt, wat gebeurt er dan?

De zwaartekracht trekt je naar beneden maar als je in het midden van de aarde bent komen de zwaartekracht van de bovenkant en de onderkant bij elkaar.

Blijf je dan hangen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (6)

Wat er dan gebeurd zal ik je in een paar woorden omschrijven:

Na 'pak 'm beet' 900 km verbrand je volledig door de hoge temperatuur. Het midden van de aarde zul je dus nooit bereiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+!. Ontzettend grappig. Het is ook wat ik zelf gelijk dacht
Natuurlijk komje nooit zo ver,want dan ben allang gereduceerd tot een vlokje as.Maar in theorie denk ik dat je inderdaad blijft hangen,als de zwaartekracht in balans is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan zit je in de kern, waar de zwaartekracht in theorie even nul zou kunnen zijn, maar je zult het niet kunnen gaan navertellen. Ver voor je ook maar in de burt van de kern bent, zul je reeds zijn gedesintegreerd door de enorme hitte en druk op dat nivo.

Het is er zelfs ZO heet, dat we voorlopig nog lang niet over de middelen kunnen beschikken om het eventueel met aparatuur na te kunnen meten. Gelukkig kan de wiskunde met berekeningen een tamelijk realistische inschatting maken van wat er in het middelpunt van de aarde allemaal te beleven valt. En dat is naar alle waarschijnlijkheid niet een prehistorische droomwereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zo zeer wiskunde maar seismologie met een vleugje natuurkunde. Door aardbevingen te meten en de daardoor geproduceerd golven, kan men de inhoud van de aarde meten. De golven zullen door de verschillende lagen zich anders verplaatsen waardoor men in staat is om de gesteldheid van de lagen aan de hand van het gedrag van de aardbevingsgolven die erdoorheen lopen.
Laten we er vanuit gaan dat je beschermd bent tegen de vijandige omgeving binnen in de aarde... -_-

In dat geval zou je naar beneden vallen uiteraard. Maar naarmate je meer het midden van de aarde bereikt, zou je versnelling steeds langzamer worden omdat er steeds meer massa boven je is. In het middelpunt van de aarde zou gewichtsloos zijn omdat alle massa om je heen zit en je overal tegelijk wegtrekt.

Vervolgens zou je doorschieten omdat je nog steeds snelheid hebt, maar je zou blijven vertragen tot je weer richting het middelpunt valt.

Zo ga je een aantal keer steeds minder ver op en neer tot je je rustpunt binnen in het middelpunt van de aarde hebt bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal correct, op een klein mierenneukerig detail na: gewichtloos ben je gedurende de gehele val, totdat je voorbij de kern komt. Gewicht is namelijk het effect van het tegenwerken van de zwaartekracht, en tijdens je vrije val doe je hier niet aan. Daarom kan de gewichtloze situatie opgewekt worden door middel van bijvoorbeeld parabolische vluchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha! Helemaal correct. Ik had het anders moeten formuleren. De nettokracht ten gevolge van de zwaartekracht is in de kern nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een correctie op SNE's correctie: je bent niet alleen gewichtsloos gedurende de val richting de kern, maar ook gedurende het doorschieten tot voorbij de kern.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een correctie: als de aarde draait, en de tunnel niet van noordpool naar zuidpool loopt, ben je ook gedurende de val niet gewichtsloos. De Corioliskracht zal je dan tegen de wand van de tunnel duwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oftewel: splát!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als de tunnel voldoende breed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vinden jullie het erg,als ik het niet meer volg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor...
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat de aarde niet draait. Anders zou je nog last krijgen van de Corioliskracht.

En laten we er ook van uitgaan dat je een oplossing hebt voor de enorme temperatuur en druk in het binnenste van de aarde. Dat je dat dus kunt overleven.

Vanaf het moment dat je in het gat springt, val je naar beneden. Als er geen wrijving is (met de lucht of met de wand van het gat), ben je volledig gewichtsloos.

Je valt tot aan het middelpunt. Gedurende de val neemt de zwaartekracht langzaam af, want er is steeds minder aarde "voor" je, en steeds meer aarde "achter" je. In het midden is de zwaartekracht nul, maar heb je een enorme snelheid opgebouwd.

Door die snelheid schiet je door. Zonder wrijving schiet je precies door tot aan de andere kant van de aarde. Daar kun je even naar buiten kijken (nou ja, je voeten dan). Je komt tot stilstand aan de andere kant van de tunnel, waarna je weer terugvalt naar het middelpunt.

Gedurende die terugreis gebeurt natuurlijk precies hetzelfde als tijdens de heenreis: je versnelt tot je in het midden bent, je schiet door, en je remt precies zodanig af dat je aan het beginpunt heel even naar buiten piept. Daarna begint alles van voor af aan.

Je zult dus eeuwig heen en weer vliegen door je tunnel. Je zult ook eeuwig gewichtsloos zijn.

Mét wrijving wordt het verhaal een beetje anders. Je zult dan een beetje gewicht hebben (afhankelijk van de hoeveelheid wrijving). Met een beetje wrijving schiet je nog steeds door het middelpunt heen, maar kom je aan de andere kant niet tot de oppervlakte. Dan val je terug. Bij elke doortocht kom je wat minder hoog. Uiteindelijk kom je tot stilstand in het middelpunt van de aarde; daar zul je eeuwig blijven, en je zult er gewichtsloos zijn.

Met veel wrijving zul je heel langzaam vallen, en meteen in het middelpunt van de aarde tot stilstand komen. Gedurende de val heb je gewicht, maar je hebt minder gewicht naarmate je dieper komt. In het middelpunt zul je dan weer eeuwig blijven hangen, en gewichtsloos zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het waar is wat jij zegt, dan heb je zojuist de zwaartekrachtmotor uitgevonden... in principe dan he... :-))))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Zonder wrijving gaat elke beweging oneindig lang door. Het is de reden dat de aarde nog steeds rond de zon cirkelt, en de maan rond de aarde. En veel satellieten rond de aarde. Dat heen en weer bewegen in de tunnel is precies hetzelfde als een ondergrondse satelliet. Die satelliet beschrijft een heel gewone elliptische baan met een korte as van lengte nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cirkelt de zon dan niet rond de aarde ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh, hopelijk ben je een smiley vergeten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht toch stellig,dat de aarde plat was...
Het heeft alles te maken met de hoeveelheid massa, hoe dicht je daarbij bent en waar het zich bevindt ten opzichte van elkaar en jou.

Tijdens je afdaling zul je eerst in gewicht toenemen. Er zit dan wel een gedeelte van de aarde boven je die je naar boven trekt maar je komt eerst dichter naar een laag van ik meen ijzer (in ieder geval een metaal) en als je daar dichter bij komt neemt je gewicht toe.
Als je die laag voorbij bent dan wordt je steeds lichter.

Als je in het midden van de aarde zit dan trekt de zwaartekracht van de aarde zo'n beetje aan alle kanten gelijk aan je en dus is je gewicht nul geworden.
Je massa niet want dat is wat anders.

Zwaartekracht neemt toe of af met het kwadraat van de afstand.

Stel de afstand tussen 2 massa's wordt 2 x zo groot dan wordt de zwaartekracht 4 x zo klein. 3 x zo groot geeft 9 x zo klein, etc.

Als de afstand 2 x zo klein wordt dan wordt de zwaartekracht 4 x zo groot. 3 x zo klein wordt 9 x zo groot, etc.

Hier zit 'm ook de 'truuk' in waardoor zwarte gaten zouden ontstaan.

(is massa het gevolg van zwaartekracht of zwaartekracht het gevolg van massa?)