Hoe haal ik zoutzuur uit water?

Ik heb laatst electrolyse uitgevoerd met zout water (water met keukenzout). De gas die hiervan afkwam heb ik verbrand en wat overbleet van het zoute water is een soort wittig water. Ik heb dit water bewaard om nog meer electrolyse mee te doen maar ik ben niet zeker wat er in zit. Na wat onderzoek op het internet denk ik dat het chloorgas dat vrijkwam bij de electrolyse met het water zoutzuur word. En ik vermoed dat de natrium van het zout combineerde met water om bijtende soda (NaOH) te maken. Ik wil de bijtende soda combineren met aluminium om pure waterstof te maken, maar na een expiriment reageerde alumium niet met het wittige, chloorgeurige water. Ik was van plan het water te verdampen totdat ik een hogere concentratie bijtende soda had maar na de ontdekking dat het water misschien zoutzuur bevat beng ik bang om dat te doen. Heb ik een fout gemaakt in mijn redenering? Zo niet, hoe haal ik de zoutzuur uit dit water?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Je moet aan het zoutzuur een base toevoegen.
Als je bijv. natronloog toevoegt zal er een zuur- base reactie plaats vinden waarbij water zal ontstaan. H3O+OH--> 2 H2O
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de elektrolyse van NaCl in water onstaat er H2, Cl2 en NaOH in oplossing. Het Cl2 is tamelijk oplosbaar in water en reageert met OH- van het NaOH tot ClO- en H+, dit is een evenwichtsreactie, de H+ willen weer reageren met ClO- tot H2O en Cl2. In wat meer geconcentreerde oplossing wordt dit verkocht als bleekwater. Het troebel worden kun je verklaren door de alkalische reactie van de oplossing die graag CO2 uit de lucht aantrekt waardoor er
CO3-- ontstaat dat met de Ca2+ in het water reageert tot CaCO3 dat neer slaat.
Dit is een hele mond vol, hopelijk heb je er wat aan. Wel nog even een waarschuwing, als je zo H2 maakt, kan zich dat gemakkelijk mengen met Cl2 dat een hoogst explosief gasmengsel is, eigen ervaring!
Er zit geen zoutzuur in. http://www.zoutkristallen.nl/index.php/docenteninfo/152-electrolyse-chloor-uit-zout. Pas op met chloor. Als je er zoutzuur in zou gooien kan er veel chloor uitkomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik doe dit proefje de hele zomer in mijn zwembad met twee titanium elektrodes. Er ontstaat chloor en waterstof. Het chloor vormt direct perchloorzuur, dat door de reacties met het zwemwater ont leedt in zuurstof en cloorionen, dus weer keukenzout wordt. Als het zwembad binnen staat, vormt het gevormde waterstofgas een serieus risico voor explosies.
Bij een groot zwembad wordt de elektrolyse in twee door een membraam gescheiden cellen uitgevoerd. Dan ontstaat in de negatieve cel waterstof en natriumhydroxide. dat wordt geneutraliseerd met zuur.
De experimenten, die jij uit wilt voeren, lukken niet in een simpel potje, omdat de elektrolyse producten met elkaar regeren, behalve het gevormde waterstof.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Enkele chemische feiten kort op een rijtje:

Bij elektrolyse van zout water (NaCl en H2O) ontstaat aan de kathode (negatief) waterstofgas (H+ met elektronen geeft H2) en aan de anode (positief) chloorgas (Cl- geeft zijn elektronen af en vormt Cl2) Vanuit de watermolekulen kan ook nog zuurstofgas worden gevomd. (O2- geeft ook zijn elektronen af en vormt O2)

In een zwembad werkt alleen het Cl2-gas ofwel actief chloor. Andere chloorverbindingen zoals perchloorzuur e.d. ontstaan echt niet. In het verleden (in oude zwembaden misschien nu nog wel) werd chloorgas gemaakt door bleekwater (Natriumhypochloriet) te mengen met zoutzuur. Dit gaf wel eens problemen met verkeerde dosering. Zo zijn mensen ook wel eens verstikt door chloorgas als ze de WC schoonmaakten met bleekwater en er daarna zoutzuur bijdeden.

Als je praat over natrium moet je eerst eens opzoeken wat het is. Natrium is een zilverwit metaal, dat heftig reageert met water. Bij een elektrolyse in een zoutoplossing zal dus nooit natrium kunnen ontstaan (alleen in gesmolten keukenzout bij zeer hoge temperatuur)

Als je (zoals in jouw vraag) ideeën combineert als zoutzuur en loog dan is dat onzin. Zoutzuur is een zuur, loog een base en zij neutraliseren elkaar tot (jawel) NaCl

Toegevoegd na 3 dagen:
Het antwoord van simpelm is dus fout. Zie ook de reactie bij de antwoorden.

Toegevoegd na 3 dagen:
Zie reactie bij het antwoord van simpelm