Scheikundige uitleg van chloor op gekleurd katoen?

Voor scheikunde moet ik een chemische reactie geven. Als ik het goed heb is de reactie van chloor op gekleurd katoen een chemische reactie (de kleur gaat er dan uit). Maar heeft iemand een scheikundige uitleg voor deze reactie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Simpel gezegd breken chloor, zuurstof en fluor de kleurstoffen af doordat ze agressief elektronen onttrekken aan de kleurstoffen.
Reactievergelijkingen zijn niet te geven, want er zijn miljoenen verschillende kleurstoffen. Maar als je moleculen afbreekt krijgen de brokstukken andere eigenschappen, waaronder de reflectie van licht.
Reddie