Worden er ook nieuwe atomen gemaakt?

Net zoals dat er nieuwe cellen in je lichaam worden gemaakt?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het voorbeeld is van nieuwe cellen in je lichaam is alleen maar een voorbeeld dus ik bedoel of er ergens nieuwe atomen worden aangemaakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (5)

In je lichaam niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
In je lichaam worden wel nieuwe moleculen gemaakt. Niet in die zin dat het een nieuw soort moleculen is, maar in die zin dat van de ene soort moleculen een andere wordt gemaakt.
Nieuwe atomen worden gemaakt in kernreacties. En die vinden niet plaats in je lichaam.

Toegevoegd na 28 minuten:
Helemaal uitsluiten kunnen we kernreacties in ons lichaam niet. Onder invloed van kosmische straling worden stikstof-atomen koolstof-atomen (14N -> 14C). Die vervolgens zeer langzaam weer stikstof (14C) worden.
De C14-dateringsmethode is hierop gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er blijven altijd evenveel atomen bestaan, als je kernreacties niet meerekent. (dan worden atomen omgezet in energie, volgens de bekende formule E=mc²
Nieuwe moleculen worden er echter wel gemaakt, dat gebeurt doordat meerdere atomen reageren tot 1 molecuul. het aantal atomen is dan gelijk gebleven, maar het aantal moleculen is lager geworden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die fransoos hierboven eindigt met het juiste antwoord.

Atomen ontstaan in kernreacties.

Wij weten in de moderne natuurkunde eigenlijk alleen dat bij de Big Bang, toen het heelal ontstond, uit de enorme geconcentreerde energie, spontaan elementaire deeltjes ontstonden. Onder andere protonen, neutronen, en electronen.
Die 3 elementaire deeltjes vormen samen de bouwstenen van atomen.
En de meest basale atomen zijn waterstof (H), waarvan de kern bestaat uit 1 proton, waaromheen een electron draait. Het proton is positief geladen, het electron negatief, waardoor het waterstof atoom een neutraal geheel vormt.

Het op 1 na lichtste element is helium. Dat heeft 2 protonen in de kern. Maar een kern van 2 protonen kan alleen stabiel zijn als er ook 2 neutronen bij aanwezig zijn. Deze kern heeft een dubbele positieve lading, en er draaien dan ook 2 electronen omheen.

Heel veel waterstof en helium samen vormde grote wolken van gas in het heelal. Door de zwaartekracht balden deze wolken zich steeds meer samen, tot het uiteindelijk sterren werden, zoals onze zon.
De temperatuur en de druk in deze sterren is zo groot, dat atomen er zelfs van kunnen versmelten. Dit noemt men kernfusie. Het is hetzelfde wat er gebeurt in moderne kernbommen (waterstofbommen), en er komt nog meer energie bij vrij dan bij kernsplijting, op basis waarvan de oudere kernbommen zoals die op Hiroshima werkten. Vandaar ook dat onze zon zoveel energie afgeeft dat wij er op deze afstand nog van kunnen verbranden!

Bij deze kernfusie versmelten waterstof en heliumkernen tot zwaardere elementen, zoals koolstof en zuurstof, en uiteindelijk tot nog zwaardere elementen, die vervolgens ook weer uiteen kunnen vallen tot de tussenliggende elementen.
Zo zijn uiteindelijk alle elementen in het periodiek systeem in de sterren ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danku, inderdaad
Ja hoor,

bij het verval van radioactieve elementen ontstaan voortdurend nieuwe atomen, zo veranderd vrijgekomen alfastraling in helium (door elektronen te stelen) en splitsen radioactieve stoffen kerndelen af die op zich nieuwe atomen worden.
Als radioactieve (zware) elementen uitgestraald zijn blijft er LOOD over.

Dus er ontstaan voortdurend nieuwe atomen, naast alfa (heliumkernen) beta (elektronen ) en gammastralen, zeer kortgolvig soort Rontgenstralen.

Ik heb het dan over natuurlijke situaties op en in de aarde.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt deze vraag natuurlijk veel ingewikkelder beantwoorden en stapje voor stapje alle isotopen etc. noemen maar ik wil gewoon op een begrijpelijke manier uitleggen dat we omringd worden door processen waarbij nieuwe atomen ontstaan.
Zo is K40 (licht radioactief en komt uit beton oa. Radon vrij. Dit laatste gas is een flink gezondheidsrisico als het ingeademd wordt.
Juist omdat het (meen ik ) alfa en beta afgeeft beschadigt het onze genen veel ernstiger dan gammastralen , welke het ook produceert.
De eerder genoemde kerndeeltjes zijn uitermate agressief en verstoren oa. het DNA omdat ze elektronen stelen (alfa) en daardoor bouwstenen van het DNA kapot maken maar ook de vrije elektronen (beta) doet dit.

Dus we zijn zeker niet gelukkig als nieuwe atomen in ons lichaam ontstaan uit Radon.

Het heeft dus nogal wat voeten in aarde als er nieuwe atomen ontstaan.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... maar buiten het lichaam onstaan er ook nieuwe atomen doordat de mens hoge energieën produceert in bijvoorbeeld het CERN-laboratorium. Er zijn al zo'n 20 elementen 'gemaakt' door mensen die niet van nature op aarde voorkomen.
Volgens mij kunnen we nog wel even door, zie ook de bron; er is minstens een sterrenstelsel waar de energieën van deeltjes oplopen tot meer dan een miljoen maal wat ze in de Large Hadron Collider kunnen opwekken. Daarbij ontstaan vast heel instabiele (en misschien zelfs wel stabiele?), superzware atomen waar we hier niet eens van kunnen dromen.

Nieuwe atomen onstaan uiteraard uit andere atomen en 'loslopende' kleinere deeltjes; er geldt behoud van energie voor het hele heelal en er zal niet iets uit niets ontstaan, maar dat geldt (dus) ook voor cellen - die onstaan uit de spullen die je in je lichaam stopt (mineralen, eiwitten, zuurstof enzovoorts).