Welke weerstand om spanning verlagen?

Hallo,

Ik wil een magneetventiel gebruiken voor het sproeien op mijn terras.
Het signaal dat de sproeicomputer afgeeft is 24V 800mA
Het ventiel heeft 12V 450mA nodig.
Moet ik dan een 24 Ohm of een 15 Ohm weerstand daar tussen zetten
12/.5 of 12/.8
En klopt het dat ik door een weerstand van 33 Ohm parallel met het ventiel te schakelen de stroomsterkte 350 mA kan verlagen?
Of iets compleet anders?
Zou ik eventueel ook een LED lampje ipv een weerstand kunnen gebruik?

Alvast bedank,
Bert

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.3K

Antwoorden (2)

Je hoeft er niets tussen te zetten. Die 800 mA is de maximale stroom die de computer kán leveren. Het magneetventiel zal echter niet meer gebruiken dan de 450 mA. Alleen bij een defect magneetventiel kan de stroomafname meer worden.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar de spanning moet ik toch wel verlagen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou ik wel doen ja :)
Met een spannings omvormer...
Cryofiel
7 jaar geleden
De eenvoudigste spannings-omvormer is een weerstand...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
15 Ohm weerstand toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eens Cryofiel
12 / 0,45 = 26,67 Ohm
Zie antwoord Cryofiel.
Het ventiel trekt 450 mA. Het heeft 12 V nodig.

Als je een weerstand in serie zet met het ventiel, moet je die weerstand zodanig kiezen dat over die weerstand een spanningsval van 12 V staat. De 24 V van de voeding wordt dan verdeeld: 12 V spanningsval over de weerstand, en 12 V spanningsval over het ventiel.

Als je over een weerstand waar 450 mA doorheen gaat een spanningsval van 12 V wilt laten ontstaan, moet die weerstand (12 V) / (450 mA) groot zijn. Dat is dus 26,67 Ohm.

Toegevoegd na 46 seconden:

Een weerstand parallel aan het ventiel zetten is niet zinvol. In dat geval zou zowel over de weerstand als over het ventiel een spanning van 24 V staan. Dat eerste is niet zo erg, het tweede wel.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik die weerstand voor het ventiel zet staat er toch 800mA over?
Cryofiel
7 jaar geleden
Waarom? Het ventiel trekt 450 mA, geen 800 mA.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De weerstand van de ventiel is 26,67 samen met een weerstand van 26,67 is dat 53,33.
Bij 24 volt is de stroom 24/53,33 = 0,45A
Of te wel 450mA
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik wil het nu oplossen door een weerstand van 22 Ohm 5W en een van 4,7 Ohm 1W te gebruiken. Ik heb geen 27 Ohm 5,4w weerdstand gevonden.