Dat komt door de fluorescentie van de witte stof.
Vooral katoen is daar bekend om.
Katoen zet het UV licht uit de blacklight 400-370nM(UVA)
om in BLAUW licht en andere fluo-kleuren lichten op in bv. groen geel oranje enz.
Ze transformeren het onzichtbare UV dus naar het zeer zichtbare deel van het door het oog waarneembare spectrum en daarom LIJKT het of ze veel licht reflecteren, wat ze dus echter niet doen, ze gaan echt licht geven/ zetten onzichtbaar licht om in zichtbaar licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet het niet zeker, maar komt dat niet door de breking van licht, net zoals gewoon licht uiteenvalt tot een regenboog bij een prisma?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt denk ik aan het soort oppervlak waar de kleur wit op zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen stoffen welke wit zijn niet oplichten.
o.a. zuivere wol. en witgeverfde materialen.
Stoffen welke wel oplichten zijn katoen of nylon, maar dit hoeft niet altijd wit te zijn.
In een discotheek maakt men hiervan dankbaar gebruik,door een of meerdere u.v. tl buizen te gebruiken.
Dit zijn wel andere lampen als bruiningslampen
Maar de vraag waarom moet ik je ook schuldig blijven.