Gaan de wolken net zo snel als de wind?

Aan de ene kant is er weinig/geen weerstand...
Maar een zeilboot gaat ook niet even snel als de wind..
Maar qua gewicht...
Kortom ik kom er niet uit!

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen.
Gr.
Vincent Goverse(13)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (7)

nee wolken gaan niet zo snel als de wind.
want de wint moet wolken vooruit duwen en dus gaat er een deel van de wind voorbij de wolken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een zeilboot ondervindt weerstand van het water.
Een wolk zweeft in de lucht, en er is niets dat hem tegenhoudt, dus die gaat even snel.
Vergelijk een luchtballon: als je in een luchtballon vaart, zul je geen wind voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm luchtweerstand?
Er zal altijd een momentum zijn waar de wolk trager gaat de de wind rondom omdat de waterdruppels een hogere massa hebben. Ook al is die massa verwaarloosbaar klein. Je moet ook rekening houden met de luchtweerstand. Pas na een bepaalde tijd krijgt de wolk snelheid die gelijk kan zijn aan de snelheid van de wind. Ik heb gelezen dat ze tot 100 km/u kunnen gaan. En als de snelheid hoger is, zal de wolk uiteendrijven/verdampen en dus uiteindelijk vervagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het over "de wind" hebt, is dat wat je op leefniveau ervaart. Wolken op grote hoogte kunnen in heel andere luchtstromingen zitten; dan gaan ze meestal niet even snel als de wind, en misschien wel in een heel andere richting als de wind jij voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oneens met bovenstaande antwoorden. Wind is een verplaatsing van lucht. Wolken bestaan gewoon uit lucht, met de bijzonderheid dat het in die lucht opgeloste water aan het condenseren is. (omdat de maximale opnamecapaciteit van waterdamp overschreden wordt)
Dus wolken zijn helemaal geen zelfstandige objecten, maar gewoon een 'stuk lucht' dat minder doorzichtig is.
En daarom zijn wolken gewoon deel van de wind.
12 jaar geleden
Wolken gaan inderdaad even snel als de wind, grappige is trouwens dat een goeie zeilboot met z.g. "halve wind" (zeilterm) evt. harder als de wind kan varen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is wat verwarrend.
Want over welke wind en welke wolken hebben we het.
De wind is wat we hier dicht bij de grond ervaren, als een verplaatsing van lucht.
Maar wat hoger in de atmosfeer, is er vaak een andere wind of zelfs geen wind en nog hoger kan het weer totaal anders zijn.
Deze wind kan zelfs uit tegenovergestelde richting komen.
Zo kan je soms goed zien dat er wel drie lagen met wolken zijn die elk hun eigen richting heen gaan.
In de lucht zitten verschillende gassen, of eigenlijk is lucht, gas, in dit "gas' zit ook waterdamp en hele kleine waterdruppeltjes, de wolken.
Dit alles drijft als een massa een bepaalde richting heen en dat noemen we wind.
Dus gaan de wolken net zo hard als de wind.
Wel de wind die op de hoogte van die wolken heerst en niet de wind hier beneden.