Hoe kan ik het aantal pulsen omrekenen naar kWh?

Ik kan met behulp van mijn Arduino het aantal pulsen, de tijd tussen de pulsen en de duur van de pulsen van mijn energiemeter meten. Het gaat om een 10000 imp./kWh meter.

Nu wil ik kWh bij gaan houden omdat ik voortaan doormiddel van een grafiek mijn energieverbruik wil monitoren. Echter weet ik nu niet hoe ik mijn data kan omrekenen naar mijn verbruik in kWh.

Ik weet dat voor mijn meter geldt dat:

1 kWh = gedurende 1 uur, elke 0.36 sec 1 puls .

Hoe kan ik al deze data omreken naar iets zinvols voor de gebruiker?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.6K
jc54
8 jaar geleden
Met alleen deze gegevens is het verbruik niet te berekenen. Je moet sowieso ook de hoogte van de pulsen nog hebben en de aangesloten spanning.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom is het verbruik niet te berekenen? Ik kan met behulp van mijn Arduino het aantal pulsen, de tijd tussen de pulsen en de duur van de pulsen van mijn energiemeter meten, omdat ik gebruik maak van een LDR.

Antwoorden (2)

Je maakt hier een door veel mensen gemaakte fout door de begrippen kWh, kW en "Watt-per-uur" te verwarren. Als je een apparaat met een vermogen van 1000 W gedurende een half uur aansluiten dan heeft het 0,5 kWh aan energie gebruikt. De meter geeft zoals je zelf schrijft per kWh 10000 pulsen af. De lengte van de puls is van geen belang, per puls is 0,1 Wh aan energie via de meter verbruikt. Hoe je dit wilt presenteren kun je zelf bepalen, je kunt de pulsen van een hele dag tellen of per uur of per minuut. Het aantal pulsen per tijdseenheid is een maat voor het totaal aangesloten vermogen gedurende die tijdseenheid.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kortweg: geen omrekening nodig, 1 impuls is 0,0001 kWh of 0,1 Wh.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elke puls komt overeen met een aantal kilojoules.
Kijk op je meter: 1000 pulsen is 1KWh.
Dus 1 puls = 1Wh = 3600Ws = 3600Joules. Dat is alleen de verbruikte energie. Elk pulsje is 3600 joules.

Om het vermogen te rapporteren, reken je het aantal pulsen per seconde uit. Bijvoorbeeld zo:
Elke N minuten rapporteer je het aantal pulsen, omgezet in joules gedeeld door het tijdsinterval.
Je rapporteert bijvoorbeeld elke 5 minuten = 300s. Stel je ziet dan 10 pulsen. Dan zijn er 3600*10=36000J verbruikt, in 300s.
Dat is dus 36000/300 = 120J/s=120 Watt. We rapporteren dus: 120 Watt (het verbruik in het interval).