Hoe werkt een vergrootglas?

Welk mechanisme zorgt ervoor dat ik voorwerpen met een vergrootglas veel beter zie.
Normaal gesproken zie je dingen beter als ze dichtbij zijn. Maar hoe komt een voorwerp dichterbij door er iets boven te houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Een vergrootglas werkt net als een lens n het oog, alleen vergroot het vergrootgal veel meer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het glas van een loep is in het midden dikker dan aan de randen. Daardoor gaat een lichtstraal die het glas raakt een beetje een andere kant uit.
Als een glasplaat recht is gaat een zonnestraal nadat die bij de glasplaat komt weer terug naar zijn oorspronkelijke richting en merk je er niks van. Zo werkt dat bij een ruit.
Maar als het stuk glas een beetje bol is gaan de stralen verder van hun oorspronkelijke richting af en krijg je een vergroting. Hoe verder je de loep afhoudt van hetgeen je bekijkt, hoe meer de stralen afwijken en groter dat weergegeven wordt. Als je door een flinke waterdruppel op een glasplaat kijkt dan zie je ook een vergrotend effect.
Amadea
11 jaar geleden
Als een voorwerp heel dicht bij je oog zit, dan kun je de lichtstralen die uit een puntje van het voorwerp komen niet meer op 1 punt op je netvlies afbeelden, de loep die je vlak bij het oog houdt stelt je in staat nog heel dicht op het voorwerp te komen zonder dat je hoeft scherp te stellen. Op deze manier wordt een heel klein gebiedje beeldvullend op je netvlies.