Waarom is de Airbus van Afriqiyah Airways 8U 771 in zoveel brokstukken uiteen gebroken?

Allereerst mijn uiterste medeleven voor hen die persoonlijk betrokken zijn bij dit gruwelijke ongeval.

Maar was het een ongeval? Wat betekent het als het een falend luchtafweergeschut was?

Wat bij mij overheerst is de paradoxale manier waarop informatie naar buiten komt. De beelden kloppen niet bij het verhaal.

Ik weet en begrijp dat deze vraag speculatie gevoelig is op het politieke vlak. Ik wil iedereen daarom vragen om op de technische inhoud te antwoorden. De beelden staan ons allen ter beschikking.

Aan de moderatoren zou ik willen vragen om deze vraag het respect te geven die Robin of Ruben steun en moed zal geven. Dat hij weet dat wij hier bezig waren om ons steentje bij te dragen aan de oorzaak van zijn miraculeuze overleving. En hem steun te geven en aan te moedigen om zijn verdriet een plek te kunnen geven door hem te helpen de juiste oorzaak te vinden.

Toegevoegd na 3 uur:
Vliegtuig info door Airbus op de site vrij gegeven :

http://www.airbus.com/crisis/index.html

Toegevoegd na 8 uur:
Volgens de laatste berichten zou het om Ruben van Assouw gaan. Daarnaast wil ik een Wiki toevoegen in mijn volgende bewerking.

Toegevoegd na 8 uur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Afriqiyah_Airways_Flight_771

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat zij nu hebben kunnen vaststellen is dat het vliegtuig ongeveer 200 tot300 meter rechts uit de koers was en met hoge snelheid is neergestort vandaar al die brokstukken .
Vanavond nog op de tv gezien van een echtpaar dat 2 weken teug met dezelfde maatschappij ook al problemen had met het vliegtuig .
Moesten overstappen op een ander vliegtuig omdat het te gevaarlijk werd om met het vliegtuig verder te vliegen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat weten ze (nog) niet. Dat gaan ze ongetwijfeld onderzoeken en je, dmv het nieuws, op de hoogte houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een vliegramp kun je alleen maar speculeren over de oorzaak. Het onderzoek duur minstens een jaar en soms wel jaren.
Maar, ik wil best wat speculeren.
Het toestel van Turkish Airlines was nog redelijk intact omdat het zeer langzaam vloog en rechtstandig de blubber inzakte.
Het toestel van Afriqiyah is in duizenden stukken gebroken en daarmee neemt de kans op overlevenden ernstig af.
Ik denk niet dat er op het toestel geschoten is, dat doet zelfs een dictatuur als Libië niet bij een burgervliegveld met toestellen met Libische inzittenden.
Wat je zo ziet in de schaarse film- en fotobeelden is een sterk gedefragmenteerd toestel. Dat wijst op een impact met hoge snelheid. Maar er is iets anders. Het staartstuk ligt omgekeerd aan de vliegrichting. Dat zou kunnen wijzen op een
'cart wheel'. Bij zo een radslag raakt een vleugel de grond waarbij het toestel volledig over de volle lengte wordt gedraaid en dan in stukken uiteen spat.
De landingsbaan had geen ILS en met de landing om 06:10 lokale tijd hadden de piloten precies de zon recht in de snuffert. Dat, gecombineerd met een zicht van ca. 2000 meter zou het wel eens een enorme pilot-error kunnen zijn.
Maar nogmaals, speculaties op dezelfde dag als de ramp hebben weinig zin.
AWM
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Dat was vast een vrouw, die die handtas tussen de brokstukken had gevonden. Ik zag op televisiebeelden genoeg mensen, die tussen de brokstukken liepen te zoeken naar zaken. Waren personen, die niet als reddingswerkers gekleed waren.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
In Libië is de organisatie rond reddingswerkers misschien ( waarschijnlijk) wel een stuk minder goed geregeld dan in westerse landen. Kan me best voorstellen dat na een dergelijke ramp als deze er mensen worden opgetrommeld, om te helpen, zonder dat deze mensen beschermende en herkenbare kleding krijgen uitgereikt. Zou best kunnen dat de vrouw, die jij gezien hebt, een goedwillende hulpverleenster is, die ook maar zo ineens, zonder voorbereiding, aan de bak moest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat lybië dat vliegtuig met Europeanen heeft neergeschoten of iets dergelijks. Komen ze ongetwijfelt achter als dat zo is, en dan hebben ze problemen.
(zacht uitgedrukt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Snowballs:
Je bent veel de paranoïde. "Het feit alleen al dat de Lybische autoriteiten de familieleden naar Tripoli wil invliegen zonder overleg met de Nederlandse Ambasade en BiZa duidt op iets."
Inderdaad duidt dat op iets... Dat duidt op iets positiefs! Ik snap niet dat je daar iets negatiefs in kan zien. De familieleden mogen ingevlogen worden. Wat is daar in vredesnaam verkeerd aan?? "Er zit meer achter de Lybische facade die het daglicht niet kan verdragen."
Het is m.i. gevaarlijk en fout om zo'n harde bewering te doen zonder dat de feiten bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens deze pagina was er wel ILS in westelijke richting:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1378925.ece/Radiobaken_Tripoli_mogelijk_defect
...maar is 't (tenminste ten tijde van dat bericht) niet bekend of 't vliegtuig in de juiste richting (voor de ILS dan) vloog.
AWM
13 jaar geleden
Baan 09 heeft geen ILS. En ook misschien wel defecte VOR-bakens. Het onderzoek zal dat wel uitwijzen. Het is volstrekt onduidelijk waarom ze niet op 27 zijn aangevlogen,
dat was ook beter geweest t.a.v. de wind op dat moment.
Die baan heeft inderdaad wel ILS. De luchtleiding daar staat erom bekend om op het laatste moment wijzigingen door te geven.
Het vliegtuig is door een aantal woningen en voertuigen heen gevlogen tijdens de daling.Vandaar dat het hele vliegtuig in honderden stukjes uit elkaar gespat is.
Heel,heel erg triest allemaal.Bij deze gelijk even de gelegenheid om de slachtoffers te eren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat je tot nu toe kunt concluderen, is dat de snelheid en impact van de landing heel hoog moeten zijn geweest...

Het nieuws vanuit Libië is vrij beperkt, en ook de interpretatie hiervan en van de beelden is moeilijk, aangezien we niet weten hoe compleet deze zijn.

Maar luchtafweergeschut lijkt mij niet aan de orde... Afriqiya is een nieuwe Libische vliegmaatschappij, en het toestel was nog geen half jaar oud... ze deden hun uiterste best om serieus genomen te worden, en mee te gaan tellen in de vliegwereld, op je eigen vliegtuig met burgers schieten zou wel heel erg in je eigen vingers snijden zijn...

We moeten gewoon afwachten wat er uit het technisch onderzoek zal komen...maar ook daarmee wordt het voor de nabestaanden en hun omgeving niet gemakkelijker te accepteren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect voor de slachtoffers,nabestaanden en bekenden van deze verschrikkelijke ramp.

Helaas zal deze gebeurtenis de komende drie weken in de media weer nummer 1 zijn.
De school van de jongen die het overleefd heeft.
De grootmoeder aan het woord.
Koppen in de dagbladen.Story.Prive.
De bovenstaande vraag zal komende week uitgebreid beantwoord worden.
Veel nederlandse deskundige groeperingen van divers pluimage houden ook ons op de hoogte.