wat zijn voorbeelden van dagelijkse scheikundige handelingen??

ik moet een werkstuk maken en daar moet ik 4 dagelijkse scheikundige handelingen in zetten. nou weet ik wel dan een ei bakken of je handen wassen een scheikundige handeling is, maar ik weet niet echt waarvoor...
misschien dat iemand op deze site een antwoord daarop heeft en misschien nog een voorbeeld..
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheikunde, dat is alles waarbij de ene stof verandert in de andere. Met een beetje nadenken kom je er nu toch wel uit?

Het beste antwoord

Hier zijn enkele voorbeelden van chemische reacties met de bijbehorende vergelijking:
2 Ag + S → Ag2S

Aanslag op een zilveren lepel. Het zilver reageert met de zwavel uit de lucht en maakt zilversulfide. Het materiaal dat overblijft noemt men aanslag.
4 Fe + 3 O2 → 2 Fe2O3

Een ijzeren staaf roest, het ijzer reageert met de zuurstof in de lucht om roest te maken.
CH4+ 2 O2 → CO2+ 2 H2O

Methaan brand. Methaan gaat samen met zuurstof uit de lucht en maakt dat tot koolstofdioxide en waterdamp.
Ca(OH)2 + 2 Hcl → CaCl2 + 2 H2O

Een antacidum (calciumhydroxide) neutraliseert maagzuur (zoutzuur).
C6H12O6 → 2 C2H5OH + 2 CO2

Glucose (enkelvoudige suiker) gist tot alcohol en koolzuurgas. De suikers in druiven gaan gisten en worden dus alcohol en koolzuurgas. De koolstofdioxide wordt het gas dat je in je champagne ziet.
C2H5OH + O2 → HC2H3O2 + H2O

Er zijn dus ontelbare voorbeelden te noemen. Nog een paar? Niet iedereen zal het met sommige mee eens zijn, maar laten ze dan maar reageren.

Bakken, koken ("gaar maken") en braden in de voedselbereiding. Daar vinden soms echt wel chemische reactie bij plaatst.
Verkleuren onder invloed van licht.
Rotten, bederven, composteren.
Permanenten en bleken van haar en veel haarverfmethodes.
Toepassen van bestrijdingsmiddelen en ontsmetten.
Hard worden van cement.
Auto rijden (brandstof verbranden.

Nou ik stop er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

- Het aansteken van een lucifer (verschillende stoffen reageren met elkaar en zo komt het tot een ontbranding)
- Het koken van een ei (de stof veranderd van toestand, van vloeibaar naar vast)
- Douchen met shampoo (stoffen hechten zich waardoor de viezigheid van je lichaam afgespoeld wordt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koken, bakken, stofwisseling. Ademen. Wat niet?