Tot hoever kun je een vliegtuig hoog in de lucht zien met een verrekijker?

Hoog boven me in de heldere lucht vliegen een aantal passagiersvliegtuigen. Ze komen en gaan, nu zie ik een aantal nieuwe komen met mijn verrekijker 10x vergroting. Hoe ver weg zijn deze toestellen ongeveer van mijn positie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

Zo ver als maar mogelijk, maar hangt wel af van je ogen of instrument van waarneming... Licht draagt oneindig ver in tegenstelling tot geluid...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar niet in een aardse atmosfeer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar vliegtuigen kunnen niet boven de atmosfeer hoor...
AWM
14 jaar geleden
Nee, erin :)
Als ze op kruishoogte vliegen 10 à 11 kilometer.

Toegevoegd op 22-05-2009 22:06:19
Tot wel 14 km dus, bedenk ik me nu.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
driehoeksmeting, even rekenen dan...
dus kan tot 3 maal meer zijn...
AWM
14 jaar geleden
Ja, bij heel helder weer misschien?
Is nog niet oneindig, maar wel een plusje voor je!
De meeste vliegtuigen vliegen rond de 10.000 m. soms om de termiek te ontlopen gaan ze wat hoger naar ruim 11.000 m.
Om allerlij technische redenen kunnen ze vrijwel niet hoger.Dus een vliegtuig in de verte op 11.000 m. hoogte heeft een afstand naar jou toe van15 tot misschien wel 20 km.
Bij heel helder weer waarschijnlijk nog veel meer!.