Volgens mij oneindig maar op het laatst is het voor ons niet meer waarneembaar of verzand(verwaterd) het in andere golfjes. Denk is aan een tsunami ook een plotselinge waterverplaatsing. gaan 100 km. Door hun omvang zwellen ze ook nog eens aan. Er zijn zelfs berekeningen als er op het eiland Tenerife de fulkaanwand in zee valt er een zeer grote vloedgolf de kust van amerika zal overspoelen. kan je nagaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is dat zover al je maar wil. nl. al je iets kleins in het water gooit komt de kring niet zo ver. maar als je iets groots er in gooit komt het veel verder.

Als voorbeeld:
De kring van een steentje van 50 gram komt 1 meter ver.
De kring van een steentje van 100 gram komt 3 meter ver.
Maar als je er een steen van 15 kilo ingooit....
(geen idee of deze verhoudingen kloppen!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah ja.
de rimpels stoppen wel ergens met 100 gram?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee, Maar ik denk dat het heel ver kan komen zonder weerstand. als je iets in het water gooit wordt dat afgeremd door stroming in het water, wind en weet ik niet wat allemaal nog meer. Dus in de praktijk wel!
Volgens mij (weet ik niet zeker) als je iets in het water gooit maak niet uit wat de grote is, alleen in stil water kunnen de kringen zo ver gaan tot aan kade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waterktinen gaan totdat zij de oever hebben bereikt,en komen in tegenovergestelde richting terug. totdat zij de anderekant van de oeverweer hebben bereikt. In de tijdsspanne neemt natuurlijk wel de energie en de hoogte (amplitude) van de golven af totdat het geheel is weggeebt. Ja, een schitterend schouwspel om naar te kijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Eerste woord is natuurlijk waterkringen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe groter het object, des te heftiger en dieper de plons Pruts. Dus bij een rotsblok gaan de kringen veel verder dan bij jouw kiezeltje....