Witte pluis op voegen in badkamer, is dit schimmel of iets anders?

Na het schoonmaken met Jif (Cif) kwamen uit de voegen zulke witte pluizen (zie foto's). Als we het weghalen, komt het weer terug. Wat is dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (1)

Het is witte schimmel of zouten (gekristalliseerd).

Heb je ergens vocht in de muren dat optrekt?
Indien dit het geval is, verdampt het vocht als het ware en blijft het zout achter.
Op den duur kristalliseert dat (gaat snel). Soms haal je het dan weg en een paar uur later kan het er al weer zitten.
Het probleem hoeft dan niet in de badkamer zelf te zitten, maar elders in de muren.

Natuurlijk kan het ook witte schimmel zijn.
Ik weet niet of de badkamer al ouder is en de voegen poreus?

Kijk eens in de link. Je kunt dan zelf het beste beoordelen of het schimmel of zouten zijn:
Aan de structuur (testen moet je het kunnen voelen).
Zouten proef je meteen, want dat smaakt letterlijk zout. Ik weet alleen niet of het verstandig is om de proeftest te doen.

Bij zouten moet je wel het probleem oplossen, omdat de muur achter de tegels zelf heel nat kan zijn.
In ons huis hadden we een aantal jaar terug ook een vochtprobleem. Op een gegeven moment zaten de tegels 'los' op de muur.
Schimmel moet je ook verwijderen, maar is eenvoudiger. Gebruik dan eens azijn, soda of glorix.

Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Een andere test kan ook. Voel wat het is.
Zouten zijn altijd hard (voelt als zand of als..., tja, zout, je kan het gevoel vergelijken met hoe suiker knarst of pak een pot keukenzout). Schimmels zijn zacht en wollig en zal veel gemakkelijker onder je vingers uit elkaar vallen. Met deze "test" heb je in ieder geval een eerste indicatie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
We wonen in een oud kerkje, met muren van ongeveer een meter dik. In het cement wat toen heel vroeger werd gebruikt zit zout... En ja, ze zijn vochtig inderdaad, dus ik denk dat jouw antwoord best eens kan kloppen! Ik ga testen....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voelen is inderdaad beter dan proeven.
Salpeter valt ook onder de zouten, dus....
Bedankt voor de aanvullingen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In een oud gebouw is de kans erg groot, dat het salpeter (Kaliumnitraat) is. Krab het van de muur en kijk of het helder oplost in een klein beetje louw water. De kans van witte schimmel op een muur is bijzonder klein.