Hoe bepaal je het massapercentage kristalwater in blauw kopersulfaat en hoe bepaal je de formule ervan?

Met scheikunde moeten we een proefje uitvoeren waarvan ik geen idee heb hoe ik het moet uitvoeren: 'Bepaal het massapercentage kristalwater in blauw kopersulfaat en bepaal de juiste formule van het hydraat'. Scheikunde is niet bepaald mijn beste vak en ik kan dan ook weinig van dit proefje maken. Alle hulp is zeer gewenst!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Blauw kopersulfaat indampen.
Vooraf wegen en achteraf eveneens.
Verschil in massa is kristalwater. Hieruit is het aantal mol water te berekenen.
Massa achteraf is massa kopersulfaat. Hieruit is het aantal mol te berekenen.
Dus zoveel mol water bij zovele mol kopersulfaat.
Dus eveneens zoveel moleculen kristalwater bij zovele moleculen kopersulfaat.
Daaruit kun je de formule geven.

Toegevoegd na 10 minuten:
De molmassa van kopersulfaat is 159,5 gram/mol
Die van water is 18 gram/mol
Stel dat 20 gram kopersulfaat wit kopersulfaat hoort bij 11 gram water.
Dan heb je 20/159,5=0,13 mol kopersulfaat
En 11/18=0,61 mol water
0,61/0,13 is afgerond 5.
Dat betekent CuSO4.5H2O

Toegevoegd na 57 minuten:
Wanneer je blauw kopersulfaat verhit kun je zien of al het kristalwater is verdwenen. De kleur verandert dan van blauw naar wit.