Welke omstandigheden konden bij een zelfmoordpoging met koolstofmonoxide (zie toelichting!) de verstikking verlengen?

Voordat in de jaren '60 van de vorige eeuw aardgas in gebruik werd genomen, werd stadsgas gebruikt wat hoofdzakelijk uit koolstofmonoxide bestond. Soms werd dit gebruikt om zelfmoord te plegen. De persoon ging dan met het hoofd in de oven liggen en raakte snel buiten bewustzijn. De koolmonoxide in het stadsgas maakte je slaperig en zorgde met de rest van het gas voor de verstikking.

Welke omstandigheden (zuurstof? steekvlam? hoe dan?) kunnen tijdens zo’n zelfmoordpoging optreden waardoor de verstikking langer duurt?

(Ik heb deze informatie snel nodig voor een boek dat ik schrijf, dat in het najaar uitkomt. Ik ben de leesproef aan het corrigeren en zoals ik het nu heb opgeschreven blijkt het scheikundig niet te kloppen.)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Stadsgas bestond voor 8% uit koolstofmonoxide en omdat het 240 maal sterker hecht aan hemoglobine, is dat ruim voldoende om een persoon vrij snel bewusteloos te krijgen. Dit zou kunnen worden uitgesteld als het gas wordt vermengd met gewone lucht: met je hoofd in een oven, moet de deur nog open staan. Als er een zekere trek in de kamer/keuken is, zal ook voortdurend verse lucht door de open oven gaan. Dit zou het verstikkingsproces kunnen verlengen. Een goede technische recherche zal echt kunnen onderzoeken of er trek in de ruimte was. Bovendien kan aan de hand van de verhouding zuurstof:koolstofmonoxide in het bloed wel iets gezegd worden over de duur van het proces. Lang blootgesteld aan lage concentratie geeft een ander bloedbeeld dan kort blootgesteld aan een hoge concentratie.

In feite alleen een lagere koolstofmonoxideconcentratie. Koolstofmonoxide is namelijk zo giftig omdat het zich met het hemoglobine in het bloed. Dit kan omdat het net als een zuurstofgasmolecule 4 vrije elektronenparen heeft. Koolstofmonoxide is wel brandbaar tot CO2. Het ontstaat dus bij onvolledige verbranding. Als er dus meer zuurstof aanwezig was bij de verbranding wordt er minder CO en meer CO2 gevormd. De CO-concentratie wordt dus lager en dit zou de verstikking verlengen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100