Welke omstandigheden konden bij een zelfmoordpoging met koolstofmonoxide (zie toelichting!) de verstikking verlengen?

Voordat in de jaren '60 van de vorige eeuw aardgas in gebruik werd genomen, werd stadsgas gebruikt wat hoofdzakelijk uit koolstofmonoxide bestond. Soms werd dit gebruikt om zelfmoord te plegen. De persoon ging dan met het hoofd in de oven liggen en raakte snel buiten bewustzijn. De koolmonoxide in het stadsgas maakte je slaperig en zorgde met de rest van het gas voor de verstikking.

Welke omstandigheden (zuurstof? steekvlam? hoe dan?) kunnen tijdens zo’n zelfmoordpoging optreden waardoor de verstikking langer duurt?

(Ik heb deze informatie snel nodig voor een boek dat ik schrijf, dat in het najaar uitkomt. Ik ben de leesproef aan het corrigeren en zoals ik het nu heb opgeschreven blijkt het scheikundig niet te kloppen.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Stadsgas bestond voor 8% uit koolstofmonoxide en omdat het 240 maal sterker hecht aan hemoglobine, is dat ruim voldoende om een persoon vrij snel bewusteloos te krijgen. Dit zou kunnen worden uitgesteld als het gas wordt vermengd met gewone lucht: met je hoofd in een oven, moet de deur nog open staan. Als er een zekere trek in de kamer/keuken is, zal ook voortdurend verse lucht door de open oven gaan. Dit zou het verstikkingsproces kunnen verlengen. Een goede technische recherche zal echt kunnen onderzoeken of er trek in de ruimte was. Bovendien kan aan de hand van de verhouding zuurstof:koolstofmonoxide in het bloed wel iets gezegd worden over de duur van het proces. Lang blootgesteld aan lage concentratie geeft een ander bloedbeeld dan kort blootgesteld aan een hoge concentratie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In feite alleen een lagere koolstofmonoxideconcentratie.

Koolstofmonoxide is namelijk zo giftig omdat het zich met het hemoglobine in het bloed. Dit kan omdat het net als een zuurstofgasmolecule 4 vrije elektronenparen heeft.

Koolstofmonoxide is wel brandbaar tot CO2. Het ontstaat dus bij onvolledige verbranding. Als er dus meer zuurstof aanwezig was bij de verbranding wordt er minder CO en meer CO2 gevormd. De CO-concentratie wordt dus lager en dit zou de verstikking verlengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de koolstofmonoxideconcentratie kan ik niets veranderen. Maar het gaat dus om meer zuurstof in de ruimte… Dus als de persoon de ramen en deuren in de keuken niet goed heeft dichtgeplakt, zou het langer kunnen duren. Maar dat weet dan niemand. Is het ook zo dat er een steekvlam kan ontstaan doordat er zuurstof is? Is er iets waaruit de (geïnformeerde) achterblijver kan concluderen dat het langer heeft geduurd?
(NB het gaat om een zelfmoord door hoofd in de keuken in de oven te steken, waakvlam uit en gaskraan open te draaien)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien de affiniteit van koolstofmonoxide met het hemoglobine is veel groter. Dus een hogere zuurstofconcentratie zal geen noemenswaardige invloed hebben. Ik zeg het, het enige dat ik kan bedenken waardoor achterblijvers kunnen concluderen dat het langer geduurd heeft is als ze weten dat er iets is misgelopen bij de productie van het gas waardoor de CO-concentratie lager was. Of de zelfmoordenaar moest een CO-meter bij zich dragen waar ze achteraf kunnen op aflezen dat de CO-concentratie laag was. Verder zou ik geen mogelijkheden kunnen verzinnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt, Daki! Ik denk dat je gelijk hebt. Het stuk wat ik heb geschreven (zie reactie hieronder) klopt dus helaas gewoon níet...