Ik geloof dat epoxy oorspronkelijk uit hars gehaald wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Blijkbaar wordt het een hars genoemd, maar is het synthetisch ontwikkeld:

"Epoxies zijn polymeren, die beginnen als vloeistof en overgaan in vaste vorm door een chemische reactie.
Epoxy systemen combineren twee essentiële componenten; een hars en een harder.
De hars component is het “epoxy” gedeelte.
De harder is het gedeelte dat daar chemisch mee reageert (gebruikelijk een “amine”).
Hars is meestal lichtgekleurd, bijna helder en praktisch reukloos.
Harders zijn vaak donker van kleur en hebben een kenmerkende “amoniak-achtige” geur.
Wanneer de 2 componenten worden samengebracht en grondig gemengd zullen zij chemisch reageren en onomkeerbaar een verbinding aangaan (crosslinken).
Na de volledige reactie ontstaat een stijf plastic polymeer materiaal.
Deze polymeer wordt “thermoset” plastic genoemd, omdat deze na uitharding onomkeerbaar stijf blijft en relatief door hitte niet verandert."

Het wordt dus gemaakt in een labo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Epoxy is een synthetische polymeer. Het wordt dus door mensen gemaakt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Epoxy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Epoxy of polyepoxide is een epoxide-polymeer opgebouwd uit 2 koolstofatomen (C) en 1 zuurstofatoom (O) in een ringvormige structuur. Epoxy wordt synthetisch vervaardigd. Komt dus niet rechtstreeks uit de natuur, wel indirect. Immers de atomen, waaruit het epoxymolecuul bestaat zijn gewoon in de natuur te vinden.
13 jaar geleden
Epoxy's zijn polymeren, plastics zogezegd. Typisch kunststoffen. Die komen niet uit de grond hoewel grondstoffen voor een aantal soorten epoxy's net als andere plastic grondstoffen uit aardolie gewonnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling: epoxy wordt gemaakt uit aardolie of aardgas, net als alle andere plastics.
Het is echter een thermoharder, het kan niet gesmolten worden maar ontleedt voordat het smeltpunt bereikt zou zijn.
De harder start het polymerisatieproces, epoxy ondergaat dus een chemische verandering tijdens het hardingsproces.
De daarvoor cruciale stoffen zitten in de harder maar ook de harder zelf wordt hard en niet alleen de hars, gelukkig maar anders was het wel heel zachte lijm.
Het behoort tot de krachtigste lijmsoorten, er worden vliegtuigen mee in elkaar geplakt en daar bedoel ik niet alleen modelbouwvliegtuigjes mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het kantoor waar ik werkten(gemeente)gebruikte wij epoxy voor bruggen,dat was zwart als het op de brug ging en werd in Engeland gemaakt.Ik hoef niet te vertellen hoe dat gemaakt werd ,want dat is al verteld.