Theoretisch is het antwoord: ja. Het effect is echter zo minimaal, dat je het niet zult merken.

Laten we er eens van uitgaan dat jij naar de zendmast toe beweegt met een snelheid van 108000 km/u. Dat is 30 km/s, ofwel Amsterdam-Utrecht in één seconde. Valt dat onder jouw definitie van "heel snel"?

De lichtsnelheid is ongeveer 300000 km/s. De radiogolven leggen diezelfde 30 km, waar jij een seconde voor nodig hebt, af in een tienduizendste seconde.

Als de zendmast in Utrecht staat, zal iemand in Utrecht de muziek dus een tienduizendste seconde eerder horen dan iemand in Amsterdam.

Jij beweegt je in een seconde van Amsterdam naar Utrecht. Gedurende jouw reistijd hoor je dus 1,0001 seconden van het nummer, terwijl iemand die in Amsterdam is gebleven 1,0000 seconden van dat nummer hoort. Iemand die in Utrecht op een terrasje zit hoort trouwens ook 1,0000 seconden van het nummer.

Dus ja, jij hoort 1,0001 muziekseconden per horlogeseconde, terwijl je 1,0000 muziekseconden per horlogeseconde zou hebben gehoord als je stil was blijven staan. Voor dat kleine verschil moet je wel 108000 km/u reizen - en die snelheidswinst haal je alleen zolang je beweegt, dus niet tijdens het versnellen en vertragen.

Als je nog sneller reist, moet je erop letten dat je je radio opnieuw afstemt, anders verlies je het station. De radiogolven zelf komen namelijk ook op een net iets andere (hogere) frequentie binnen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, je hoort de muziek ook hoger. Om even bij mijn getallen te blijven: je krijgt in 1,0000 horlogeseconden de geluidstrillingen binnen van 1,0001 seconden muziek. Meer trillingen per seconde, dus hogere tonen. Het vermogen van de zender neemt voor jou toe. De energie die de zender in 1,0001 seconde heeft uitgezonden, van jij in 1,0000 seconden op. Dus meer energie per seconde dan wanneer je stil was blijven staan. Daarom moet je het niet overdrijven met je snelheid - dan word je gebraden in de röntgen- of zelfs gammastraling. AM of FM maakt voor al het bovenstaande niet uit. Bij AM heb je wat toonhoogte betreft geen speciale effecten. De (frequentieverschoven) draaggolf wordt sterker en zwakker met de geluidstrillingen, die sterkere en zwakkere delen komen sneller bij jou binnen dan ze zijn uitgezonden, waardoor voor jou het geluid hoger klinkt doordat je meer trillingen per seconde opvangt. Simpel. Bij FM wordt geluid gecodeerd door de frequentie van de draaggolf te laten zwabberen op het ritme van de geluidstrillingen. Je krijgt meer zwabbers per seconde binnen, dus meer geluidstrillingen per seconde, dus ook hier hogere tonen, net als bij AM. Bij FM treedt misschien een effect op in de geluids*sterkte*. Die wordt gecodeerd door de mate waarin de draaggolf afwijkt van de centrale frequentie. Relatief gezien blijft die afwijking hetzelfde - bijvoorbeeld een afwijking van een miljoenste deel van de centrale frequentie om het luidste geluid weer te geven. Ga je zo snel dat je ontvangstfrequentie verdubbelt, dan komt het luidste geluid nog steeds overeen met een verandering van een miljoenste deel van de centrale frequentie. Dan is de vraag: wat gebruikt die radio? De absolute mate van zwabberen, of de relatieve? Gebruikt jouw radio de relatieve mate van zwabberen, dan merk je niets, behalve de al genoemde hogere tonen. Gebruikt de radio de absolute mate van zwabberen, dan hoor je niet alleen hogere tonen, maar ook luidere tonen.

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee,dat radiogoven even snel gaan als het licht. Dan zal het op zo'n korte afstand niet te bemerken zijn.

Toegevoegd na 17 minuten:
Goven moet uiteraard golven zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de lichtsnelheid (want daar hebben we het over) die gaat altijd 300.000 kilometer per seconde ongeacht jouw snelheid... Dus als jij nagenoeg de lichtsnelheid naar de telefoonmast gaat, blijft de snelheid 300.000 kilometer per seconde, dus niets, maar dan ook niets sneller... Er is nooit een doppler-effect met de snelheid... (lees snelheid sec)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag.

Zoals anderen al antwoorden: bij normale snelheden merk je niets.

Stel nou dat je een snelheid zou hebben die 10-tallen procenten van de lichtsnelheid is dan is het eerste wat je merkt dat de draaggolf van frequentie veranderd is. Dit heet blauwverschuiving.

Stel dat je voor de blauwverschuiving kunt corrigeren, dan zijn er twee soorten radio:

Bij Amplitudemodulatie (AM) zal je waarschijnlijk niets merken. De strekte van het signaal is nl niet veranderd.

Bij Frequentiemodulatie (FM) merk je het wel omdat de modulatie relatief is t.o.v. de draaggolf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@GJvL :En bij DAB radio ? Daar is de techniek digitaal, dus meer 101100011 ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle golven worden ingedrukt.
Als je gecompenseerd hebt voor de hogere draaggolf moet zowel AM als FM gewoon te decoderen zijn. Stel dat de zender exact 1 seconde uitzendt. Dan duurt die seconde bij de ontvanger maar een deel van die seconde. Dat suggereert dat in beide technieken het geluid ook versneld binnen moet komen. De techniek achter DAB ken ik niet goed genoeg
Je bedoelt of er een Dopler effect optreedt.
Niet op deze afstanden.