Bij standaard druk en temperatuur (20C, 1 atm) heeft een mol gas een volume van 22,4 liter.
Een mol N2 weegt 28 g, een mol O2 weegt 32 g.
Dus een "mol" lucht weegt 0.79*28 + 0.21*32 = 28,8 g.
Een liter dus 28,8/22,4 = 1,28 g (ongeveer, afgezien van CO2 en H2O).
Dit gaat op voor elk gas(mengsel).
Je moet dan eventueel nog corrigeren voor druk en temperatuur.
Reddie
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, daarvoor moet je weten welke stof het is. Dan moet je daarvan de dichtheid opzoeken en je moet het volume (in kubieke meters) weten. als je die 2 met elkaar vermenigvuldigd krijg je de massa in gram.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zou kunnen doen, is het eerst omrekenen naar mol. Hiervoor moet je het volume van het gas delen door het molair volume. Dan weet je hoeveel mol je van die gas hebt. Vervolgens doe je dat maal de molaire massa.
Even ter verduidelijking:
Het molair volume is hetzelfde voor elk gas, maar is afhankelijk van de druk en de temperatuur.
De molaire massa is in getalwaarde gelijk aan de massa in u van de moleculen waaruit het gas bestaat. Dus voor koolstofdioxide (CO2) is de molaire massa: 12,01 + 16,00 x 2 = 44,01
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan dit doen met behulp van de ideale gaswet:

p.V = n.R.T

n is het aantal mol waarvoor geldt:

n = m/M

De ideale gaswet wordt dan:

M.p.V = m.R.T

Wat je dus nodig hebt om de massa te berekenen zijn volgende gegevens:

Molaire massa van het gas.
Druk en volume van het gas.
Temperatuur van het gas.
En de ideale gasconstante.

En inderdaad, daar wringt het schoentje. Het gaat alleen op voor een ideaal gas wat een hypothetisch gas is.

Maar bovenstaande gaat bij benadering gelukkig wel op voor de meeste gassen.