Is er een materiaalsoort wat je bewerkt als een pasta en wat vervolgens uithard tot een stootvaste stof? (zoals plastic)

Voor het bewerken van een product ben ik hier naar op zoek. Het gaat om een groot voorwerp van ongeveer 100x30x50 cm. (niet massief maar hol) Is dit te doen met minder dan 300 euro materiaalkosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je kunt hiervoor een giethars of pletter gebruiken, het hangt er van af hoe je het wilt maken.

Stel je vraag eens bij het bedrijf dat Ik gelinkt heb.

Toegevoegd na 2 minuten:
Pletter = polyester, altijd handig, automatische taalcorrectie op je telefoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou denken aan vloerbaar hout in twee componenten. Dat is kneedbaar als pasta en hardt harder uit dan gewoon hout. Daarna kun je het bewerken met een vijl of een schuurmachine en eventueel nieuwe lagen aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft niet precies aan wat je met 'bewerken' bedoelt. Moet je het hele voorwerp gieten of van een zacht materiaal modelleren?

Opties zijn bijvoorbeeld gips. Als dat niet stootvast genoeg is kun je bepaalde soorten stucgips gebruiken die na uitharding heel sterk zijn ('Goudband').

Als het een kunststof moet zijn kun je polyester gietmassa gebruiken, daar doe je een harder bij en dan hardt het uit. Kun je bij modelbouwzaken kopen, of even googelen. Wordt ook als reparatiepasta voor auto's verkocht. Is vrij goedkoop, het stinkt alleen verschrikkelijk.

Een professionele optie is polyurethaan of epoxy giethars. Dat is waterdun, maar je kunt het als pasta maken door er een 'toxitroop'-maker in te doen. Als het uithardt is het beresterk.

succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een geometrische vorm (met rechte vlakken) is kun je aan multiplex of eventueel foamboard denken.

Gaat het om een organische vorm, dan zou ik beginnen met modelleerschuim, lagen op elkaar lijmen, eventueel een holte eruitzagen en dan met zagen, snijden, schuren en plamuren de vorm creeren.

Als laatste 'papier-maché' maak de vorm van kippengaas (fijner gaas als het nodig is), en beplak dat met meerdere lagen kranten- of wc-papier, gedrenkt in behanglijm.
Na uitharden (duurt lang) is dit behoorlijk sterk, vergelijkbaar met hout.

Succes (en plaats een foto van het resultaat?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoeft niet per se, maar ik (we) zijn wel nieuwsgierig wat je gaat maken.
heel erg voor de hand liggend, klei!

Toegevoegd na 4 minuten:
er zijn een aantal varianten, fimoklei is duur maar wel heel mooi.
papiermache en dan glad maken is een andere.
als je een mal hebt opschuimen met PUR schuim en daarna in vorm brengen met een mes, beitel, spatel.
als je handig bent, brooddeeg zonder gist.
ik heb ook wel eens een vorm gemaakt van kippengaas en dat bespannen met kunstleer.

Toegevoegd na 9 minuten:
er zijn meerdere kleisoorten, afhankelijk hoe hard je afbakt is het resultaat stootbestendig.