Is de dichtheid van een kat hetzelfde als de dichtheid van een andere kat?

Wij hebben twee katten, de één is veel zwaarder dan de ander, maar die één is niet heel veel dikker. Is dit gezichtsbedrog of kan het zo zijn dat de één meer dichtheid heeft?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Katten bestaan uit verschillende stoffen, zoals vet, water, spierweefsel, botten etc. De ene kat heeft meer vet dan de ander. En aangezien het ene product een ander gewicht heeft per volume-eenheid als andere producten is de dichtheid van katten anders.
Dichtheid is de massa/volume.
Als je kat dus uit zware 'bestanddelen' bestaat heeft het een hogere dichtheid dan een kat met dezelfde grootte en een lager gewicht.
Vet is overigens lichter dan de meeste andere 'onderdelen' van de kat.
Zo hebben dikke mensen ook vaak een lagere dichtheid dan slanke mensen. (ze zijn in verhuoding gewoon groter dan dat ze zwaarder zijn)

De dichtheid zal dus niet zozeer van het ras af hangen, maar vooral van de conditie van de kat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Met dichtheid bedoel je "soortelijk gewicht", oftewel de relatie tussen inhoud en gewicht...

Kan me voorstellen dat dat iets afwijkt per ras, maar niet meer dan 5% en dus feitelijk nauwelijks waarneembaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien hebben ze een verschillend soort haar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft niets met dichtheid te maken. Ik heb er 5 waarvan 1 die de bouw van een siamees heeft, hij weegt 4 kilo maar dat zie je van de buitenkant niet. Ik denk dat dit te maken heeft met hoeveel ze eten, voorouders, beweging, zwaarte van de botten enz.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kuzzie, is de dichtheid van bot dan wel bij iedere kat anders? Lijkt me ook vreemd!
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk: dichtheid van praktisch alle botmateriaal is binnen species vrijwel identiek, kleine rasverschillen tot 2% daargelaten.
de dichtheid van een kat is goed te meten met hoe hoog hij stuitert, bijvoorbeeld als je een kat uit en vliegtuig gooit of gewoon van je balkon

p.s. dit is dus een grap, katten zijn lief en er dient niet mee gegooid te worden

p.p.s ik weet het, dit verkloot wel een beetje de grap

p.p.p.s boeiend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou beide katten ook eerst goed kunnen wegen en vervolgens onder water houden. Door goed op te letten hoeveel vloeistof ze verplaatsen weet je dan het volume en aangezien dichtheid een verhouding tussen volume en massa is weet je dan het antwoord. P.S. Ik reageer hier omdat dit natuurlijk ook niet al te serieus opgevat moet worden, hoewel het in theorie wel zou werken.
Ik vind het heel lastig om hier een verklaring voor te geven. Is het mogelijk dat de katten hun spieren anders gebruiken, wanneer ze worden opgetild? Zou de ene kat zich meer ontspannen als ze wordt opgetild dan de andere en lijkt ze misschien daardoor zwaarder of lichter? Ik ben erg benieuwd naar andere verklaringen!
15 jaar geleden
oja de energie of massa van een kat veranderd niet als je hem oppakt. wat effect heeft is de beweging die hij maakt op jouw zwakke en sterke spieren, dit ervaar je als zwaar en licht.

vet heeft een dichtheid, bot heeft een dichtheid, spier heeft een dichtheid, haar heeft een dichtheid.... dit is allemaal variabel en dus is er verschil :D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spieren wegen ongeveer drie maal zoveel als vet. In de botten zal wel niet veel verschil zitten, dus dan lijkt het aannemelijk dat de ene kat meer spieren heeft en de andere meer vet.

Is de ene kat misschien beweeglijker dan de andere of eet de een altijd vrolijk mee met het voer van de andere kat?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen: doe een proef. Zet beide katten een keer op de weegschaal. Daarna in een emmer met water, en kijk hoeveel water ze verplaatsen, om hun volume te meten. Dan kun je de dichtheid bepalen (gewicht delen door het volume).

Een kat op de weegschaal gaat misschien nog (jij samen met kat1 en dan met kat 2 in je armen, denk ik)... Maar een kat in een emmer met water is niet leuk voor de kat, en zal je diepe krassen van nagels in je armen of aangezicht opleveren, vrees ik!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies wat ik zei in reactie op: blablaablaaa hierboven dus. Praktisch is het niet en de dierenbescherming zal er niet blij mee zijn, maar volgens mij is dat een van de weinige manieren waarmee je onomstotelijk de dichtheid van je kat kunt bepalen.
Inderdaad, siamezen zijn veel zwaarder dan even grote en even slanke katten van een ander ras. Maar ook bij mensen komt dat voor: spieren van zwarten hebben hoger s.g. dan spieren van blanken.