Het antwoord waarom is nog niet gegeven (alleen de omstandigheden.
Daarom zal ik een poging wagen.
Ijzer , kobalt, chroom en nikkel zijn metalen die op zich allemaal magnetisch aangetrokken worden.
Dat komt omdat de elektronen van deze metalen deels in een vlak draaien en de atomen piepkleine elektromagneetjes zijn (elementairmagneetjes genoemd)
Door ze te richten, kun je zo een stuk metaal magnetisch maken of aantrekken met een magneet.
Als je echter ijzer en nikkel bij elkaar voegt volgens eerder genoemde percentages , dan werken de elementaire nikkelmagneetjes die van ijzer TEGEN.
In het metaalrooster verstoren deze metalen , door tegengestelde orientatie van de spin van de elektronen in de schillen elkaar.
Eigenlijk neutraliseren ze elkaars magnetische eigenschappen.
Overigens blijkt heel veel RVS wel degelijk toch zwak magnetisch te zijn, met een N50 Neodymium Magneet krijg je een magnetische aantrekking welke afhankelijk is van de verhouding tussen het nikkel- en de ijzeratomen.
Echter bij bariumferrietmagneten zul je nauwelijks een reactie zien.

Wat er gebeurt is dus best wonderlijk, verschillende atomen met magnetische eigenschappen die elkaars eigenschappen neutraliseren.

Omgekeerd kan het ook , AlNiCo V magneten behoorden vrij lang tot de krachtigste magneten , terwijl Al beslist NIET magnetisch is.
Ook de zwarte Barium Ferrietmagneten zijn ook behoorlijk krachtig, Ferriet zelf is zwak magnetisch en barium NIET.

Dus de moleculaire structuur of het metaalrooster zelf kan de magnetische kracht zelf stern beinvloeden.
Zo zijn er Platinamagneten die in de ruimtevaart gebruikt worden en SmCo magneten die oa in de lasers van DVD spelers grebruikt worden en die zijn gestoord sterk.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is afhankelijk van de samenstelling van het RVS. Soorten met een nikkelpercentage van tussen de 6 en 26% zijn niet-magnetisch, dit kan door sterke koude vorming echter veranderen. Het RVS krijgt dan magnetische eigenschappen.

Er zijn ook typen RVS die wel gewoon magnetisch zijn, ook dit is afhankelijk van het gebruikte materiaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt door de verschillen in elementen:

'Roestvast staal, ook RVS of inox genoemd en in de volksmond beter bekend als roestvrij staal, is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof. Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 11 tot 12% chroom en maximaal 1,2% koolstof nodig. Verder zijn in veel soorten roestvast staal ook de elementen molybdeen, titanium, mangaan, stikstof en silicium terug te vinden.'

'Staal is een legering bestaand uit ijzer en koolstof. De term staal wordt met name gebruikt voor ijzerlegeringen met een zodanig beperkt koolstofgehalte (typisch minder dan 1,9%) of gehalte aan toevoegingen als chroom, dat ze warm vervormd kunnen worden'

De toevoeging van nikkel aan roestvast staal maakt dat het niet magnetisch is:
'Roestvaste staalsoorten met tussen 6 en 26% nikkel (de 300-reeks uit de AISI) zijn austenitisch en niet-magnetisch in geleverde toestand.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt af van de nikkel-percentage (RVS is een legering) Als deze tussen de 6 en 26% ligt, is het staal niet magnetisch. Overigens bestaat er wel magnetisch RVS:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal