waarom hang je een referentie electrode in de oplossing als deze waarde toch niet verandert?

Ik vraag dit omdat ik op stage werk met een ionselectieve fluoride meting werkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Omdat je een spanning meet, een portentiaalverschil. Dan heb je twee elektroden nodig in dezelfde oplossing, want anders heb je geen stroomkring. De referentieelektrode heeft een samenstelling die er voor zorgt dat de potentiaal niet verandert. Bijvoorbeeld een kalomel elektrode, die het metaal kwik bevat in een verzadigde oplossing van kwik(II)chloride. Omdat de [Hg2+] steeds hetzelfde blijft, is de potentiaal van de elektrode altijd constant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het een referentie is. De bedoeling van een referentie is het vormen van een ijkpunt; dat moet nu eenmaal vastliggen, en dat gebeurt niet als de waarde de hele tijd verandert.. En dus hang je de referentie in een oplossing waarvan de molariteit, pH of wat dan ook bekend is.