Waarom bestaat een vlam uit een aansteker uit een blauw en een geel deel, terwijl dat van de gasvlam uit je fornuis helemaal blauw is ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

In aanvulling op bovenstaande opmerkingen: een aansteker wordt gevuld met butaan (C4H10). Dat bevat procentueel meer koolstof dan aardgas (methaan, CH4). Koolstof verbranden geeft licht omdat koolstofdeeltjes kortstondig heel heet worden alvorens daadwerkelijk te verbranden. Kaarslicht is het ultiemste voorbeeld, kaarsvet bevat nog meer koolstof.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij een fornuis kun je de zuurstoftoevoer regelen,zodat de verhouding gas/zuurstof optimaal is,en een blauwe vlam ontstaat.Dit is bij een aansteker niet te regelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kleur van een vlam wordt hoofdzakelijk bepaald door twee factoren. Ten eerste kunnen zeer fijne roetdeeltjes de vlam rood, oranje, geel of zelfs wit kleuren. Dit komt doordat de roetdeeltjes door de hitte licht uitstralen. Een rode of oranje vlam komt door een lage temperatuur, een gele of witte vlam wordt veroorzaakt door een hogere temperatuur. Ten tweede wordt de vlam gekleurd door aangeslagen (energierijke)radicalen. Wanneer deze aangeslagen radicalen weer teruggaan naar normale toestand, komt de energie vrij in de vorm van licht. Meestal is dit licht blauw van kleur, maar diverse ionen kunnen licht van een andere kleur uitzenden. Natrium kleurt een vlam bijvoorbeeld oranje/geel, van koper wordt de vlam groen.

De roetdeeltjes stralen veel feller licht uit dan de radicalen. Daarom is het blauwe schijnsel alleen te zien in delen van de vlam waar er vrijwel geen roet aanwezig is. Een kaarsvlam straalt om die reden aan de onderkant, waar vrijwel geen roet in de vlam zit, een blauwig schijnsel uit, en daarboven een feller wit, geel en oranje licht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De natuurlijke kleur van een vlam is oranje tot geel, dat komt omdat gele en oranje vlammen de laagste temperaturen hebben. Een blauwe vlam heeft de hoogste temperatuur, een blauwe vlam komt daardoor ook meer voor bij een gasvlam, bij het fornuis of een bunsenbrander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blauwe vlam is (bijna) volledige verbranding door genoeg zuurstof toevoer, gele vlam is een onvolldeige verbranding.