Is electromagnetische straling van draadloos internet schadelijk voor de mens, of alleen maar voor planten?

Na jarenlang geruchten of deze straling en mogelijk ook die van mobiele telefoons, schadelijk is voor de mens, is nu bekend geworden ( vandaag) , dat nieuwe proeven aantonen dat deze straling, een schadelijke invloed heeft op de cellen van planten.
Zijn vorige onderzoeken dat niet juist gedaan of is er informatie de doofpot ingegaan.
Deze uitslag van dit onderzoek, zal grote gevolgen hebben voor de toekomst.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mooie van deze vraag is.
Dat iedereen er een eigen antwoord op kan geven,en geen google antwoord.+1
Cryofiel
13 jaar geleden
Dit onderzoek is vrij snel onderuitgehaald.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zie mijn antwoord voor de manco's van dit "onderzoek".

Het beste antwoord

Dit artikel stond OOK in het AD van gistere(of eergisteren)
Ik heb het gelezen en hecht er enig geloof aan.
Bladeren zijn dun en vangen -als hun stand ongunstig is -
daardoor per gewicht vrij veel straling. Dat deze straling in cellen warmte ontwikkeld is bekend, de golflengte zit in de buurt van een magnetron.
Als de stralen dus gebundeld zijn kan mi een verhoogde temperatuur ontstaan (nevens microstroomkringen)
die mogelijk de vaten in de bladeren aantasten.
De -in mijn optiek bina naieve- ontkenning dat bestralen met microgolven schadelijk is strookt ook niet met het AFSCHAFFEN van curapuls en andere microgolfapparatuur bij fysiotherapie.
Stuur je dit soort straling in een goed doorbloed gebied, dan wordt de warmte wel afgevoerd. In bladeren echter gaat de sapstroom langzaam.
Toch is de energie van zowel de zendmasten als van mobiele telefoons niet kinderachtig en kan of kon 4 Watt bedragen wat tegen het hooft gehouden hotspots van straling -dus verwarming- kan veroorzaken.
Ook het aantal leukemiegevallen bij onder hoogspanningskabels wonende mensen schijnt beduidend hoger te zijn.
Nieuwe regels breiden het spectra van magnetische stralingen ook uit tot 0 hertz.
Dat houdt in dat MRI apparatuur straks hetzelfde benaderd moet worden als werkende Rontgenapparaten!
Die veranderingen van inzicht kunnen alleen ontstaan als men meer te weten is gekomen of buitengewoon dom is.
Mensen die veiligheid proberen te waarborgen zien soms spoken maar vaker zien zij gevaren die -economisch gezien- onhandig zijn en worden hun bevindingen geridiculiseerd.
Deze discussie over de gevaren van bepaalde golfgebieden uit het EM spectrum is nog niet afgesloten.
Pakweg 60-70 jaar geleden stonden in dure schoenenzaken ook Rontgenapparaten om te laten zien hoe mooi de voeten omsloten werden door de nieuw aan te schaffen schoenen!
Gelukkig zijn we een tikkie wijzer geworden.
zaken waar commeciele belangen een rol spelen worden soms hardnekkig als ongevaarlijk betiteld, niet zelden -blijkt later- ten onrechte.

Toegevoegd na 4 minuten:
Feitelijk geef ik aan dat we geen heksenjacht moeten beginnen maar dat de stralingsbelasting zo langzamerhand wel eens zo opgelopen kan zijn dat lokaal problemen ontstaan voor levende organismen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Er wordt vermoed dat het schadelijk is, maar dit heeft nog geen enkel wetenschappelijk onderzoek kunnen bewijzen. Dit zegt echter niet dat het niet schadelijk is!

Vraag is al deels eerder gesteld, zie http://www.goeievraag.nl/vraag/wifi-straling-gevaarlijk.51509

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik heb het nieuws ook gelezen op nu.nl. Maar dat plantencellen er aan dood gaan zegt niks over menselijke cellen. De cel opbouw van dieren en mensen is heel anders dan die van planten, lijkt mij.

Ook is het zo dat wifi al zo'n 10 jaar bestaat, dus dan hadden we het effect daarvan al wel moeten werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat weet ik, maar vandaag was het in het nieuws dat het nu is bewezen, het is nu geen vermoeden meer.
Als het allemaal klopt wat ik op het nieuws gezien heb, heeft dat grote gevolgen, als plantencellen hiervan dood gaan, hoe is het dan met onze cellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat je gelijk hebt met je toevoeging, want anders...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hadden we het natuurlijk allang gemerkt! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach... leve de 'vooruitgang' he.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het is niet bewezen. Plantencellen gaan wel dood in de grote stad, maar we hebben geen idee waar dat precies door komt. Er zijn vele mogelijke oorzaken.
Ja ik zag het op tv is schokkend. Als je ziet wat het met bomen en planten doet. Wat kan het dan met de mens doen. Hier zal toch iets mee moeten gebeuren. Nieuw onderzoek
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Planten krijgen een rare kleur en bomen ontwikkelen rare knobbels
ronron1212
13 jaar geleden
Ik weet het niet ziet er wel zo uit kwaadaardig
Cryofiel
13 jaar geleden
Die plantencellen hebben wel afwijkingen, ze zijn ziek. In de stad heb je meer zieke cellen dan in het bos. Er is echter geen verband gevonden tussen die problemen en straling. Als dat verband er wel was geweest, hadden we dat vrij makkelijk kunnen zien rond zendmasten die hier en daar in een bosrijk gebied staan. Daar zien we echter niets.
ronron1212
13 jaar geleden
Beste Cryofiel gisteren is op de tv te zien geweest dat de universiteit in wageningen het bewijs heeft gevonden en dit staat vandaag in de kranten ik weet niet of je hierna kijkt of dit leest maar hier
http://www.telegraaf.nl/digitaal/8255221/___Mobieltjes_maken_bomen_dood___.html?sn=binnenland,buitenland
Cryofiel
13 jaar geleden
Zoals je in de reacties onder dat artikel kunt zien, is de TU Delft NIET bij dat onderzoek betrokken - althans, dat is wat de TU er zelf van zegt. Verder is er het volgende aangetoond: 1.  Het onderzoek zegt dat de schade ofwel door straling, ofwel door fijnstof is veroorzaakt. 2.  Van bomen die in het bos vlak naast een zendmast staan, weten we dat ze geen problemen hebben. De schade wordt dus niet door straling veroorzaakt. Trek uw eigen conclusies...
Misschien gaan op den duur door die straling de planten en bomen wel dood en dan de dieren en dan wij,de mensen.
Als er steeds meer straling in de lucht komt bedoel ik.
En ik heb t oook op het nieuws gezien vanavond en schrok toen ook.
Misschien moeten we met een soort laser of lichtstralen ipv elektromagnetische stralen werken ,maar dan onschuldige laserstralen bedoel ik.
groeten

Toegevoegd na 4 minuten:
o ja,en misschien wordt alles wel onvruchtbaar zodat dan alles door die elektromagnetische straling uiutsterft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie weet!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,ik bedoel: minder schadelijke elektromagmnetische straling,dus dat niet de planten en bomen aantast.
Cryofiel
13 jaar geleden
Welke straling tast planten en bomen aan dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou,die gsm-straling waar eddijst het al over had,dus een soort radiogolven ofzo
Cryofiel
13 jaar geleden
Zijn er dan al aanwijzingen dat radiogolven planten en bomen aantast?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou,volgens die onderzoeken die ze hebben gedaan toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel: ze hebben ook in het verleden metingen verrivcht en toen is ook uitgekomen dat mensen last hebben van radiogolven uit gsm's,hoogspanningsmasten,enzo
Cryofiel
13 jaar geleden
In het verleden is juist steeds gebleken dat mensen geen enkele last hebben van zulke radiogolven. Nog nooit heeft een onderzoek ook maar enig effect kunnen vinden - en er is echt heel goed gezocht! Ook het onderzoek dat nu zo in het nieuws is, zal als een nachtkaars uitgaan. Domweg omdat het een uitermate twijfelachtig onderzoek is, waarvan inmiddels zowel TNO als de TU Delft zich hebben gedistantieerd. Zie verder mijn antwoord voor alle redenen om aan dit "onderzoek" te twijfelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o ja ff dit nog: misschien is de ene plant of boom of mens wel meer vatbaar dan de ander,dus dat de een meer afweer heeft ofzo dan de ander,dus daar zou ook aan kunnen liggen dat sommige onderzoeken elkaar lijken tegen te spreken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,ik zal uw antwoord is lezen.
thx :D
Cryofiel
13 jaar geleden
Alle onderzoeken die ik ken en die leken te suggereren dat een plant of dier of mens vatbaar was voor straling, zijn opnieuw uitgevoerd, maar dan met betere controles. Dus niet "even snel een testje", maar een echte, nauwkeurige test. Bij die echte test bleek dat precies hetzelfde dier of precies dezelfde plant totaal niet gevoelig was voor straling. Zekers, als je er een paar megawatt op richt, zal elk organisme problemen krijgen. Da's hetzelfde met temperatuur: gooi een plant of een dier in een gloeiendhete oven, en het zal sterven. Maar dat betekent niet dat we daarom de centrale verwarming maar moeten verbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,wouw,wat een helder antwoord.
thx ;)
groeten
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank je!
het onderzoek zal ontkracht worden door onderzoekers die direkt of indirect verbonden zijn aan telecom maatschapijen en dan netjes in een doofpot verdwijnen of onder het kleed geveegd worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hebben ze volgens mij al eerder gedaan !
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongetwijfeld ja. Wij, het 'plebs' krijgt alleen te horen wat 'zij' willen dat wij horen...
De onderzoeken worden meestal gefinancierd door de industrie, de onafhankelijke onderzoeken worden overschreeuwd door de industrie etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het komt bij TU Delft vandaan, dus geen kleine jongens!
Cryofiel
13 jaar geleden
Volgens de TU Delft komt dit NIET bij de TU Delft vandaan. Zie http://www.telegraaf.nl/digitaal/8255221/___Mobieltjes_maken_bomen_dood___.html?sn=binnenland,buitenland We hebben hier dus een onderzoek dat op een onbekende manier is uitgevoerd, dat in een gewoon tijdschrift is gepubliceerd en niet in een wetenschappelijk tijdschrift, dat in tegenspraak is met eerdere precies dezelfde experimenten, dat beweert dat TNO de resultaten ondersteunt (niet waar) en dat de TU Delft heeft meegewerkt (niet waar) - hoe onbetrouwbaar wil je het hebben?
Als dit alles waar is,dan zal men dit zo snel mogelijk in de doofpot willen stoppen.
Dat een telefoon straling afgeeft ,dat is allang bekend.
Maar slecht voor natuur en milieu,dat verergerd de zaak alleen maar.
Wij als gewone mens zullen daar nooit 100% achter komen.
Omdat wij afhankelijk zijn van gegevens, die grote media naar buiten brengen.
En die de burger niet kan controleren.
Maar ik las van de week in een vakblad,dat er per jaar 5 miljoen telefoons van eigenaar verwisselen.
Alleen in Nederland dus.
En als ik s,avonds van mijn werk naar mijn huis rij,dat zijn 4 km dan zie je bijna iedereen die de hond uitlaat met de telefoon aan het oor.
Voor ieder wissewasje wordt er gebeld.
Nou ben ik misschien weer ouderwets,en bel alleen als het echt nodig is omdat bellen geld kost.
Maar ik vindt wel dat we er met zijn allen wat aan kunnen doen als het echt zo is.
Want het bellen hebben we zelf in de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het bericht komt van T U Delft, dat kan je nu niet meer in de doofpot stoppen, de eerste reacties zullen morgen wel beginnen, krant, t.v.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat een telefoon straling afgeeft, is al lang bekend. Er is echter nog nooit enig nadelig effect van die straling geconstateerd.
ik zou wedervraag willen stellen Ed: in hoeverre kunnen planten mijn eigen cellen herstellen?

Ik denk dat jij als geen ander hierop een antwoord kan geven. Het menselijke lichaam zelf is wel heel goed om cellen te kunnen herstellen. Of dat menselijk lichaam dat ook kan hangt van het gezondheidsniveau van de mens af.

Dus in hoeverre verschilt de mensen van een plant ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een plant dat geheel niet kan, een mens kan dat wel, iedere 7 jaar als ik me goed herinner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus de plant is gedoemd tot vernietiging. Terwijl de mens zichzelf nog kan herstellen. Die test is alleen uitgevoerd met draadloos internet. Maar draadloos is al heel lang in ons leven. Denk hierbij aan radio, televisie, mobiel, De radar langs de snelweg, enz. Ik denk dat wij nog een voordeel hebben t.o.v. de plant. Onze geest kunnen we sturen. Dus als we denken dat het ons ziek maakt, dan zullen we ook ziek worden. We kunnen dan beter denken dat het ons niet deert, dan zal ook die 'wens' uitkomen. Natuurlijk wordt het eco-systeem wel verstoord. En misschien is dit onderzoek het begin naar ...
Ik heb ook zo een vermoeden dat het niet echt goed is voor onze gezondheid, maar zoals eerder gezegd word er te weinig onderzoek naar gedaan omdat het bijna niet uit onze huidige samenleving weg te denken is, alles is nu eenmaal draadloos en welk alternatief zou je hiervoor nu kunnen bedenken.
Kijk anders maar naar de oude tv's met beeldbuis, die hebben een enorm magnetisch veld om zich heen hangen word beweerd en hebben wij ook jaren mee geleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is enkel een vermoeden dat WIFI straling schadelijk is voor planten. En dat vermoeden is van dezelfde categorie als het vermoeden dat bv. zure regen binnen enkele jaren voor volledige ontbossing zal zorgen, zoals met 30 jaar terug dacht. Dus hebben we maatregelen genomen en zie: de bossen zijn er nog. Categorie: Ik heb een omgekeerde emmer in mijn tuin staan, dat helpt tegen de krokodillen. "Maar er zijn hier toch helemaal geen krokodillen?" Zie je wel dat het werkt...

Met andere woorden: Er is een groep mensen die denkt dat zodra er 'straling' bij komt kijken, dat het schadelijk is. En dat dat ongetwijfeld een meetbaar effect moet hebben op ons en onze omgeving. En als je dan maar hard genoeg zoekt, zul je wel iets vinden. Vooral als het onderzoek wordt gesteund danwel gefinancieerd door allerhande milieu bewegingen. Let wel, ik heb niets tegen milieu bewegingen an sich. Maar een onderzoek dat uitwijst dat WIFI schadelijk is voor flora en fauna vertrouw ik pas als het door wetenschappers wordt uitgevoerd die objectief naar de materie kijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Citaat van NU.nl:
TNO distantieert zich nadrukkelijk van de conclusies over een oorzakelijk verband tussen WiFi en plantgezondheid en laat die geheel voor rekening van de Universiteit Wageningen.

Persoonlijk denk ik dat we nog veel te kort met wifi werken om de lange termijn gevolgen te kunnen overzien.

Toch kan ik me ook niet voorstellen dat zoveel blootstelling op lange termijn zonder gevolgen blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie een aantal heel vreemde dingen aan dit onderzoek.

Het eerste is: de onderzoeker (André van Lammeren) heeft in diverse wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd. Hij heeft dus een zekere naam opgebouwd, en hij weet hoe hij een artikel moet publiceren.

Toch heeft hij dit onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Tuin en Landschap.

Waarom zou zo'n schokkend en belangwekkend onderzoek in Tuin en Landschap worden gepubliceerd, en niet in een wetenschappelijk blad? Daar moet een reden voor zijn...

--

Ik kan uit de gegeven informatie alleen opmaken dat we schade zien aan bomen in stedelijke gebieden, dat we voor die schade alleen fijnstof en radiogolven als oorzaak kunnen bedenken, en dat "dus" "bewezen" is dat mobieltjes of draadloos internet die schade veroorzaken.

Ik vind dat wel heel kort door de bocht.

Men heeft bijvoorbeeld niet eens de moeite genomen te kijken of er ook *andere* oorzaken te vinden waren voor de schade. Ook heeft men verzuimd de intensiteit van de straling te meten - we hebben nu geen idee of de bomen met de meeste schade wel op de plek met de meeste straling staan, misschien is het zelfs precies andersom.

--

Het onafhankelijke TNO heeft zich niet voor niets gedistantieerd van deze "resultaten".

Toegevoegd na 26 minuten:

Wat ook te denken geeft is dat de schade alleen in de stad is waargenomen. Terwijl er op diverse plekken midden in het bos zendantennes staan. Direct naast die zendantennes is GEEN schade gezien.

Mijn voorzichtige conclusie is, dat de schade die in de stad is geconstateerd, ligt aan iets dat in de stad optreedt en dat in het bos afwezig is - en dus NIET aan straling, want die is direct naast antennes in het bos juist heel sterk.

Planten kunnen prima tegen die straling. Er is iets anders waar ze last van hebben. De vraag is: wat is dat dan?

Toegevoegd na 57 minuten:

Laatste toevoeging: precies hetzelfde experiment is al vele malen eerder uitgevoerd. In al die eerdere gevallen is NIETS gezien.

Waarom zou het nu ineens wel schadelijk zijn? Het enige verschil tussen dit experiment en al die eerdere experimenten is dat dit experiment duidelijk een veel lagere kwaliteit heeft.

Zou het daar misschien aan kunnen liggen?
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles is gebaseerd op een proef met planten, met en zonder straling, was in het nieuws, heb je waarschijnlijk gemist in Parijs, dat van die bomen is slechts een vermoeden, ik heb ook nog mijn bedenkingen, want als het echt zo is, dan is dit wereldnieuws en dat zie ik vandaag niet gebeuren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb al mijn bedenkingen al beschreven. Wat ook heel twijfelachtig is, is dat dit onderzoek zogenaamd zou zijn uitgevoerd door bekende en betrouwbare instituten als TNO en de TU Delft. In beide gevallen blijkt dat een leugen te zijn. Voorlopig geloof ik er dus geen snars van. Maar goed, als het toch waar blijkt te zijn, dan horen we dat vanzelf wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zullen er best nog wel wat van horen, waar of niet waar.
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's het probleem: als deze conclusie tóch waar blijkt te zijn, horen we er ongetwijfeld (en terecht) nog heel veel van. Als deze conclusie echter onwaar blijkt te zijn (wat ik, eerlijk gezegd, verwacht), horen we er niets meer van. Hooguit een heel klein berichtje in een overgebleven hoekje op pagina 15 van de krant. Daardoor blijft er bij veel mensen toch iets hangen als zou straling gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is met dit soort geruchten wel zo, al is het niet waar er toch altijd een deel van de bevolking nu bang is geworden.
Cryofiel
13 jaar geleden
En dat zou jammer zijn als het een onterechte angst betreft. Angst is nooit goed, zeker niet als het onterechte angst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook het zeer deskundige antwoord hieronder van bastanovum, dan zijn er zeker wel mogenlijkheden!
Cryofiel
13 jaar geleden
Mogelijkheden zijn er altijd. Maar dan zouden we de zon moeten mijden, want de zon straalt ook radiostraling uit, ook in het GSM-gebied. We zouden de Ardennen moeten evacueren, want daar heerst continu meer radioactieve straling dan wij in 1986 tijdelijk van Tsjernobyl hebben ontvangen. Enzovoort, enzovoort. Natuurlijk, geconcentreerde straling zorgt voor een stijging van de temperatuur, en die hoge temperatuur is schadelijk. Maar als de intensiteit van de straling zo laag is, dat de temperatuur ten hoogste met 0,1 °C stijgt, dan kan dat niet gevaarlijk zijn. Zie ook de bomen die in bossen naast een GSM-mast groeien - die hebben geen enkele last van al die straling. Het zou dus misschien kunnen, maar in werkelijkheid ligt het niet aan de straling.
Cryofiel
13 jaar geleden
Maar hier heb je het over ioniserende straling. Die doet inderdaad al kwaad voordat we van een merkbare temperatuurstijging kunnen spreken. GSM-straling is niet ioniserend. Die straling veroorzaakt alleen maar een lichte temperatuurstijging. Daarmee is die straling net zo gevaarlijk als het heet douchen of baden, als het in de zon lopen, of als het sporten.