Tl (IV) betekent dat dit atoom van thallium een lading heeft van +4. zuurstof heeft bijna altijd een oxiderende werking in een reactie en zal -2 (willen) worden. Het hele molecuul zal in de meeste gevallen 0 zijn bij een zout, en Ti(IV)O2 voldoet daaraan. O heeft oxidatiegetal -2 en thallium +4

Toegevoegd na 11 uur:
thallium moet zijn titanium, ik het de hoofdletter i aangezien voor een l, en daarna niet goed verder gekeken. maar de clou blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thallium (Tl) heeft normaal gesproken een oxidatie toestand van +1 pf +3. Yomiss bedoelt Titanium (Ti) dat kan +2, +3 , +4 zijn. In dit geval +4.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, verkeerd gelezen, maar de clou van het verhaal blijft hetzelfde. zal het even verbeteren.
Kort gezegd komt dat door dat Ti(IV) een lading heeft van 4+ (vandaar die romeinse vier) en zuurstof een lading van 2-. Als deze samen een vaste stof vormen (titanium oxide) moet de totale lading nul worden. Hiervoor zijn twee keer zoveel zuurstof atomen als titanium nodig.

Titanium heeft vier elektronen in de buitenste (valentie) schillen (elektronenconfiguratie: [Ar] 3d2 4s2). Deze kunnen allemaal worden afgestaan om zelfde elektronen configuratie te krijgen als argon. Dit is een erg stabiele toestand, daarom staat Ti makkelijk 4 elektronen af en krijgt daarmee een lading van 4+.
Het afstaan van 1 elektron levert echter een minder stabiele situatie op en daarom komt Ti4O2 (beter is Ti2O) amper voor. 2+ en 3+ dus Ti(II) en Ti(III) komen meer wel voor, maar 4+ is gewoon het stabielst omdat het een edelgasconfiguratie is (voor info zie bron).

Zuurstof daarentegen wil altijd graag twee elektronen extra bij zich hebben. Dan zit het namelijk prettig in deze zelfde configuratie als het eldelgas neon (ook een edelgasconfiguratie).