Een van de minst schadelijke lijkt me ethanol (alcohol)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ethanol, oftewel, alcohol.. Niet in elke vorm, maar wel in een alcoholische drank.. Het is dan in te ademen en te drinken, maar nog steeds ontvlambaar.

Zie bron voor meer info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ethanol propanol en aceton zijn de minder GIFTIGE zeer brandbare vloeistoffen, ook ether is niet zeer giftig maar zeer bedwelmend en uiterst ontvlambaar en zelfs explosief (door de vorming van ether peroxiden)

Zo zijn thinner wasbenzine en terpentine veel giftiger, ze kunnen stoffen als benzeen , tolueen en andere carcinogene aromaten bevatten.
Tevens worden deze stoffen door de HUID OPGENOMEN.
Het is een zeer slecht idee , met een lap thinner om te lopen of een vlek uit een broek te halen en deze dan te blijven dragen.
Ook moet je uitkijken dat je autobenzine/mengsmering/diesel op je huid krijgt.
De transcutane opname kan (soms veel later) ernstige ziekten veroorzaken , zoals leukemie.
Ook de dampen vermeide men zorgvuldig.