Hoe bereken je hoe hoog een bepaald voorwerp stuitert als je het laat vallen?

Stel je voor dat je een stuiterbal hebt van 50 gram, je laat deze vallen van 5 meter hoog. Hoe zou ik dan kunnen berekenen of nagaan hoe hoog de bal na de eerste, de tweede en de derde stuit is. Waar hangt dit van af? Graag heb ik in het antwoord een duidelijke uitleg met berekeningen (maakt niet uit hoe ingewikkeld).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zal van de materiaal waarvan de bal gemaakt is afhangen.
Zo had ik ooit twee "stuiterballen" waarvan 1 bijna bleef stuiteren en de ander dood neerviel. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht interesant?
http://www.watwiljijweten.nl/blog/waarom-kan-een-stuiterbal-stuiteren/
Reddie
9 jaar geleden
Het hangt ook af van de bodem waar je hem op laat vallen.
Laat een bal op natte klei vallen, en hij zal geen millimeter omhoogspringen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat begrijp ik maar ik verwacht in een antwoord dat er met deze dingen rekening wordt gehouden en daar een voorbeeld van wordt gegeven. Stel we laten een bol rubber vallen met een diameter van 5 cm en een gewicht van 10 gram. Volgens BINAS heeft rubber een E-modulus van 0,01 - 0,1 GPa
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doorklinkt in link boven kom je hier terecht (Even naar beneden scrollen):
http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=868
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit gaat om het energieverslies, dit kan ik zelf ook nog wel bedenken. Nu wil ik aan de hand van een aantal gegevens over de elastisiteit van het voorwerp en de ondergrond waarop het valt kunnen benaderen hoe hoog de bal na de eerste stuit zal komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"heeft rubber een E-modulus van 0,01 - 0,1 GPa"
Rubber is er in vele soorten met vele eigenschappen..
(Vandaar mijn eerste reactie)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de elasticiteitsmodulus is geen goede indicatie voor het energieverlies. Belangrijk is of het materiaal een zo perfect mogelijke elastische botsing kan bereiken.

Het beste antwoord

Dit is een enorm moeilijke vraag, want er zijn veel onbekende factoren:
(a) de eigenschappen van het oppervlak; (b) de luchtweerstand; (c) de integriteit van je voorwerp;

(a) Stel je voor dat je die in het zand laat vallen, dan kun je ook zonder berekening wel nagaan dat de stuiterhoogte nul is; sterker nog, na het neerkomen is de stuiterbal deels in het zand gezakt! Dit geval noemen we een volkomen inelastische botsing. De energie waarmee de bal neerkomt wordt deels gebruikt om zand te verplaatsen en deels omgezet in warmte.

Zou de bal neerkomen op een ideaal glad oppervlak dan kaatst hij in theorie terug naar haar uitgangshoogte; echter de bal zal op het moment van neerkomen enigszins vervormen, waardoor een beetje energie verloren gaat (nl. de energie die voor de vervorming nodig is, en voor het weer laten aannemen van de oorspronkelijke vorm).
Dit geval noemen we een (bij benadering) volkomen elastische botsing.
Ik denk dat dit geval het meest op jouw vraag slaat. Het gaat er vooral om, welke hoeveelheid energie bij het stuiten in de vorm van warmte vrij komt. Gebruik je een stalen kogeltje en een dikke plaat van gepolijst marmer, dan zal je kogeltje een indrukwekkend aantal malen stuiteren. maar zelfs al zou je het aantal opstuitingen kunnen tellen en je herhaalt dit experiment, dan zul je uiteindelijk wel steeds ongeveer , maar niet elke keer precies hetzelfde aantal opstuitingen krijgen. reden: zelfs dat gepolijste oppervlak is niet geheel homogeen.

(b) de bal krijgt bij het vallen een best hoge snelheid; hierdoor gaat luchtweerstand een rol spelen. Hoe kleiner je bal (dus haar gewicht) hoe groter de rol van de luchtweerstand is.

(c) hoe sterk is je voorwerp? het zou kunnen zijn dat de energie waarmee de bal neerkomt, diezelfde bal aan splinters slaat, doordat het materiaal de vervorming niet aan kan. Bij elke stuit ondergaat je voorwerp immers een klap alsof er met een hamer tegen geslagen wordt. Je bal kan dus 'buigen of barsten' afhankelijk van het materiaal [ook de ondergrond kan barsten!].

Als je alleen factoren a en b rekent kom je doorgaans uit op een percentage (of gedeelte) van de oorspronkelijke valhoogte als terugstuithoogte. dat percentage krijg je zo: energie verkregen bij het vallen = energie die verloren gaat + energie bij de terugstuit. Kortom je zou moeten meten hoeveel energie bij het stuiten verloren gaat (daar komen eigenschappen genoemd onder c bij kijken).
Pas daarna kun je gaan rekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou je misschien een voorbeeld willen geven van zo'n berekening, met alle gegevens die je nodig hebt gegeven (desnoods onjuiste gegevens, het gaat om het idee).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag ik je hiervoor doorverwijzen naar mijn vriend ir. Henk Bakker uit Leiderdorp die veel meer weet van mechanica dan ik. Zijn e-mailadres is:
hlbakker@12move.nl. Wanneer je aan hem meldt dat ik je heb doorverwezen is er alle kans dat hij jouw probleem interessant vindt, erover wil nadenken (of het antwoord meteen al weet). Het is voor mij al 40 jaar geleden dat ik me met deze zaken heb bezig gehouden en voor Henk is het gesneden koek! Veel succes!