Het onweert wel, maar minder dan in de zomer.

KNMI schrijft:
http://www.knmi.nl/cms/content/24900/winteronweer
In de koude periode van het jaar, in het bijzonder de maanden oktober tot en met maart, onweert het gemiddeld minder vaak en op kleinere schaal dan in de zomer. In de herfst is de onweersactiviteit in de kustprovincies groter dan in het binnenland. De meeste najaarsbuien ontstaan wanneer koude poollucht over het dan nog relatief warme zeewater wordt aangevoerd. Landinwaarts nemen deze buien boven het koudere aardoppervlak sterk in intensiteit af.

Onweerswolken
Vooral wanneer het zeewater nog erg warm is en herhaaldelijk koude poollucht naar ons land wordt gevoerd kan het vaak tot onweer komen. Normaal (gemiddeld over het tijdvak 1971-2000) onweert het langs onze kust zowel in oktober als in november op 2 tot 4 dagen, maar in sommige jaren kan het aantal onweersdagen daar in die maanden drie keer zo groot zijn. In het binnenland onweert het gemiddeld in oktober en november op 1 of 2 dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een onweerswolk onstaat door het opstijgen van warme lucht. Het onweert wel in de winter, maar veel minder omdat er minder warme lucht is in de winter:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo lang geleden was er nog een onweersbui met sneeuw. Maar dat was natuurlijk in de herfst.

Het is zeldzaam, omdat er meestal geen grote temperatuurverschillen zijn in de winter, maar het kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet zeker dat ik op een winterdag, er lag ook een flink pak sneeuw, ineens een donderslag hoorde. Het verbaasde me, voor die tijd dacht ik echt dat het alleen maar onweerde in de zomertijd. Is het echt ongewoon of komt het meer voor en is het verklaarbaar? Ik stel dus ook weer een vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel, maar het moet dan wel een warme winter zijn. Het onweert namelijk als er veel verdamping is. Verdamping komt als de zon veel schijnt, (daarom in de zomer meer neerslag). Als er meer verdamping is, is er meer wolkvorming, en weer meer neerslag.
Bronnen: