Hulp nodig met natuurkunde

Ok, hier is deze opgave:
Een elektrische boiler (2000 W) verwarmt 50 liter water van 10 graden naar 50 graden bereken hoe lang de boiler daarover doet.

Uitwerking Bereken hoeveel warmte de boiler moet leveren
de massa van het water is 50 liter water dus 50000 gram het water stijgt 40 graden in temperatuur de boiler levert dus: q = c * m *DeltaT = 50.000 (snap ik) * 40 (snap ik) * 4,2 (snap ik) = 8,4 * 10^6J warmte (vanaf 8,4*10^6J snap ik het niet, waarom is dat)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarvoor heb je een leraar. Vraag het morgen lekker aan hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Morgen is het proefwerk...

Antwoorden (2)

1 calorie is de hoeveelheid warmte die nodig is om 1 gram water 1 graad in temperatuur te doen stijgen. De berekening wordt gecorrigeerd voor Joules door de vermenigvuldiging met 4,2 omdat 1 calorie gelijk is aan 4,2 Joule

Toegevoegd na 1 minuut:
De uitkomst is dan 8400000 Joules ofwel 8.4 * 10^6 joules
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waar komt 8,4 vandaan (het is wel 2x 4,2, maar wat zou dat?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh okay bedankt, maar is dat geen onhandige manier van opschrijven? maar ik begrijp het wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8,4 * 10^6 of
8400000 scheelt inderdaad niet zoveel typen. maar naarmate het aantal nullen toeneemt neemt de winst toe, bv. 950.000.000.000.000.000 of
9.5 * 10^17 scheelt al 'n stuk!
Inmiddels heb je uitleg hoe je aan 8,4*10^6 komt.

Nu is de vraag echter: Hope lang duurt het voordat de boiler het water op 50 graad heeft.

Uiteraard gaan we uit van perfecte isolatie dus geen warmte verlies.

elke seconde levert de boiler 2000 Joule (1 watt is 1 joule per seconde)

8,4*10^6 joules / 2000 Jouleper seconde maakt dus dat de boiler 4,2*10^3 seconden bezig is (=4200 second oftewel 1 uur en 10 minuten)

Toegevoegd na 1 minuut:
tikfout: hope=hoe