waarom botsen lichtdeeltjes niet tegen elkaar??

als je 2 zaklantaarns tegen elkaar laat schijnen, waarom botsen de lichtdeeltjes photoonen niet tegen elkaar?? als deze deeltjes met 3000000k/ps botsen, dan moet dat toch een spektakel geven??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3000000k/ps?? Dat zijn wel erg snelle deeltjes die de geluidsbarriere doorbreken

Het beste antwoord

Fotonen zijn geen echte deeltjes zoals wij ons dat voorstellen. Je mag fotonen dus niet zien als een soort "harde bollen" die van A naar B vliegen.

Licht is een elektromagnetische golf. Golven, dus ook elektromagnetische golven, kunnen dwars door elkaar heen gaan.

Je ziet dat met golven in water, bijvoorbeeld wanneer je een steen in een vijver gooit; als die vijver een steile oever heeft, weerkaatsen de cirkelvormige golven tegen de oever. De weerkaatste golven gaan gewoon dwars door de al bestaande golven heen.

Je hoort het ook aan geluidsgolven. Als je met vier personen rond een vierkante tafel gaat zitten, kan iedereen praten met degene die tegenover hem zit. De geluidsgolven van de twee gesprekken gaan dwars door elkaar heen zonder te botsen of elkaar zelfs maar te storen.

Zo is het dus ook met licht. Twee elektromagnetische golven gaan gewoon dwars door elkaar heen.

Hoe zit het dan met die fotonen?

Welnu, de quantummechanica zegt dat je de energie van een elektromagnetische golf alleen kunt opvangen in "pakketjes" met een heel precieze grootte. Als er dus een heel zwakke elektromagnetische golf van A naar B gaat, en je meet in B wat er aankomt, meet je NIET continu een zwakke golf; in plaats daarvan meet je "pets", een pakketje energie; dan een tijdje niets; dan opnieuw "pets", een tweede pakketje energie.

De tijd tussen de ontvangst van twee pakketjes energie is gemiddeld precies groot genoeg om dezelfde hoeveelheid energie per seconde te ontvangen als wanneer je wel een continue golf had opgevangen.

Die pakketjes energie noemen we fotonen.

Dat wij ons dit niet goed kunnen voorstellen, zegt meer over ons (gebrek aan) voorstellingsvermogen dan over de werkelijkheid. Want hoewel ik drie alinea's terug schreef dat "de quantummechanica zegt", is het natuurlijk niet zo dat de werkelijkheid doet wat de theorie voorschrijft. In werkelijkheid is de theorie een beschrijving van wat wij zien wanneer we goed naar de werkelijkheid kijken.

Maar goed, om op je vraag terug te komen: lichtdeeltjes botsen niet tegen elkaar omdat een lichtstraal een elektromagnetische golf is, en twee van die golven dwars door elkaar heen kunnen gaan zonder elkaar te beïnvloeden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat even over jouw (mooie) antwoord door te filosoferen, zou het ook mogelijk zijn, dat net zo als met geluid, de 2 lichtstralen elkaar opheffen zodat er duisternis ontstaat?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank voor je compliment! Complimentje terug: goed nagedacht! Dit verschijnsel bestaat inderdaad. Net als bij andere golven heet het 'destructieve interferentie'. Het is alleen mogelijk wanneer beide golven precies elkaars tegengestelde zijn. In de praktijk betekent dat, dat je twee golven moeten hebben die beide uit precies één (en wel: dezelfde) golflengte bestaan, dus niet uit een hele verzameling golflengtes door elkaar. Zie bijvoorbeeld
http://nl.wikipedia.org/wiki/Interferentie_%28natuurkunde%29 .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij natuurkunde op de middelbare school met een laser en een raster. Dan kreeg je op het scherm streepjes omdat op de tussenliggende gedeelten de interferentie zorgt voor uitdoving.