Ik heb laatst een kwikthermometer gebroken maar ben vergeten om een paar druppels op te ruimen. Is dit gevaarlijk?

Dit is op school gebeurd en ben bang dat er nu iets ergs aan de hand is. Graag reactie!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Kwik verdampt bij kamertemperatuur. De kwikdampen vermengen zich dus met de lucht in de kamer en het aldus ingeademde kwik wordt snel opgenomen via de luchtwegen. Om dit te voorkomen moet kwik zo snel mogelijk worden opgeruimd.
Een kwikthermometer die op de grond valt en breekt, bevat een kleine hoeveelheid kwik. Hierdoor is het risico op vergiftiging bij aanraking of inademing laag, mits het kwik correct wordt opgeruimd.
Verlucht de ruimte waar het ongeval plaatsvond gedurende minstens 24 uur. Zo kunnen de toch vrijgekomen kwikdampen zich niet opstapelen in de lucht.
In uw geval zal het kwik al verdampt zijn,het beste wat je kan doen is die ruimte geruime tijd eens goed verluchten en zullen er geen verdere acties nodig zijn.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje, het was trouwens in het practicum lokaal van scheikunde dus er kunnen na mijn les nog andere lessen in dat lokaal zijn geweest. Weet je of dit dan schadelijk voor hen is? Of is de kwik dan al verdampt (trouwens, het ware rode druppeltjes, is dit kwik met een kleurstof of is het een andere stof?)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het "rode druppels" zijn, was het GEEN kwik, maar alcohol waaraan rode kleurstof is toegevoegd.
Dit is helemaal niet zo erg.