Hoe reageert zilver op nagellakremover?

Ik heb een zilver armbandje met tekst erin gegraveerd, en ik had er een laagje doorzichtige nagellak overheen gedaan zodat het niet zo snel beschadigd. Maar dat is er een beetje afgebladderd, en ik zou het graag er af willen halen en op nieuw op willen doen. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Het zal geen probleem opleveren, zilver is een edelmetaal dat maar door weinig zaken aangetast wordt.
Helaas reageert het wel op stoffen met zwavelionen, daardoor verkleurt het zwart (zilversulfide) - in nagellakremover zit geen zwavel, in menselijk zweet soms wel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nagellakremover is meestal aceton, dat is een koolwaterstofverbinding waar geen zwavel in voor komt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aceton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zilveren antwoord door een zilveren medaille!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1:1 match! :)
Aceton doet 't 'm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. En verkleuring maak je ongedaan met zilverpoets.

Andere antwoorden (2)

Iets voor je armbandje?

Grote zilveren voorwerpen zoals dienbladen en kandelaren of voorwerpen met veel versiersels en kiertjes die met traditioneel poetsen onbereikbaar zijn, raken ook geoxideerd en dof. HG zilver dompelbad is een product voor het reinigen van dof of zwart geworden zilveren of verzilverde voorwerpen en dit zonder te hoeven poetsen. Na een behandeling met HG zilver dompelbad ziet het zilver er weer prachtig schoon en glanzend uit. Vette aanslag, oude zilverpoets resten, nicotine aanslag en kaarsvet verwijderen met een heet sopje. Gebruik eventueel een zacht borsteltje om dit vuil in richeltjes en spleetjes te verwijderen. Droog het zilver daarna grondig af. Eventueel aanwezige beschermlagen zoals bijvoorbeeld HG zilver & koper nooit meer poetsen finish, verwijderen met ACETON. Gebruik 1 zakje activeringspoeder op 3 liter water. Vul een bak, schaal of emmer van kunststof, waarin het gehele voorwerp past, met heet water. Gebruik voldoende water zodat het voorwerp geheel ondergedompeld kan worden. Los de poeder uit het zakje op en roer het goed om. Plaats de HG zilver dompelbad reactieplaat in de bak. Plaats het voorwerp zodanig in de bak dat er altijd contact is met de reactieplaat. Na uiterlijk 30 seconden het voorwerp uit de bak nemen en de voorwerpen vervolgens goed afspoelen met heet water. Om hoogglans te verkrijgen het voorwerp opwrijven met bijvoorbeeld de HG zilver glansdoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(-:
Je kunt het ook proberen met babyolie. Vaak lost nagellak erin op.
Het is ook wat beter voor je huid.