Is het mogelijk om de lichtsnelheid te zien?

Als je een lamp aandoet zie je natuurlijk ook het licht met de lichtsnelheid gaan, maar dat gaat zo snel dat het als instantaan overkomt.

Nu vraag ik me af of er experimenten zijn of misschien wel natuurlijke gebeurtenissen waarbij je echt de lichtsnelheid kunt zien. Dat lijkt me alleen mogelijk als je over grote afstanden beschikt en het licht zelf ook nog eens zichtbaar.

Een voorbeeld daarvan zou misschien zijn als je met een laserstraal van de ene ster/planeet naar de andere planeet/ster schijnt waartussen een wolk zit die de lasterstraal zichtbaar maakt. Bijvoorbeeld een laserstraal van de maan naar de zon gezien vanaf de aarde. Die lichtstraal zou je dan 8 minuten kunnen volgen. Je zou dan het topje van de laserstraal kunnen volgen. Dat is natuurlijk s.f. dus dat zal wel niet lukken maar zijn er misschien andere manieren?

erotisi
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=bh2kNoEOZEQ
erotisi
7 jaar geleden
Enorm vertragend afspelen kan inderdaad ook, maar dat is eigenlijk niet wat ik bedoel.
Thecis
7 jaar geleden
Leg gewoon 600.000 km glasvezelkabel neer. als je het licht er in schijnt, komt theoretisch 2 seconden later het licht aan de andere kant er uit (even er van uit gaande dat er 0 verlies is in de kabel wat niet helemaal waar is). Maar ook aan dit soort "simpele" oplossingen kan je denken. Echter, is er al een veel betere optie.
Telefoongesprekken via de sateliet, daar zit een vertraging op. Dit komt door de afstanden (en de omzettingen) die de signalen moeten maken om van a naar b te gaan en weer terug.

Antwoorden (2)

Hoi hoi,

Dat is helaas niet mogelijk met 'het blote oog'.

Want er is geen enkel licht wat je zo ver kan zien dat je tijd daarvan opmerkt.
En mocht dat wél zo zijn, dan heb je ook nog eens een referentie-kader nodig, waarmee je het kan vergelijken (bijv. geluidssnelheid, als de andere kant 'ja' zegt dat hij het licht aanzet). In dat geval moet je dan eerst het geluidssnelheid uitrekenen.
Oftewel ... het gaat niet lukken zonder hulpmiddelen.

Er zijn in het verleden wel schattingen gedaan door o.a. astronauten (niet 'uit de duim gezogen' schattingen, maar) welk gebaseerd zijn op de planeten en de banen die ze afleggen.

Tegenwoordig doen ze dat in de labs met een zgn. HE(lium) Ne(on) laser. Dus je hebt deels gelijk dat ze het met een laser doen.

In de bron kom je de formule tegen (soort wetenschappelijke internationale goeievraag website), daarvoor moet je de golflengte (oftewel "sterkte" van het licht weten) en ook nog in welke regelmatig weten (met het blote oog zie je slechts een regelmaat van 20 tot 30 Hz).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met alle respect: complete onzin!
De golflengte is bepalend voor de kleur van het licht, niet voor de sterkte. Ik kan prima licht zien met een frekwentie van 600 THz, dat is 600.000.000.000 Hz, dus wel iestje hoger dan 30 Hz. Licht van 600 THz is overigens groen. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zichtbaar_spectrum
Thecis
7 jaar geleden
Er is wel meer op te merken aan bovenstaand verhaal...
maar definitely een min. Er klopt weinig van.
Ja hoor, de lichtsnelheid is zichtbaar. Je heb dan wel heel veel licht nodig van een heel sterke lichtbron, en heel veel "spul" waar dat licht op kan schijnen, verspreid over enorm grote afstanden.

Dat betekent dat we het in de ruimte moeten zoeken.

Er zijn meerdere voorbeelden van sterren die zich in een grote gas- en stofwolk bevinden. Sommige van die sterren zijn variabel in lichtsterkte, met af en toe een enorme "licht-explosie". Vanaf de aarde kunnen we dan zien hoe die tijdelijke hoeveelheid extra licht zich door de gas- en stofwolk verplaatst. We zien dan een bolschilvormig stuk van de wolk dat extra verlicht wordt, waarbij de straal van die bolschil groter wordt met - jawel, de lichtsnelheid.

--

Indirect kunnen we het ook in ons eigen zonnestelsel zien. Bijvoorbeeld bij Jupiter. Jupiter beweegt zich soms naar de aarde toe, soms van de aarde af, afhankelijk van de posities van Jupiter en de aarde in hun banen. Jupiter heeft manen die met een bepaalde, constante, snelheid rond Jupiter draaien.

Als Jupiter (plus manen) zich naar de aarde toe beweegt, zien we de manen sneller rond Jupiter draaien dan ze eigenlijk doen. Omgekeerd geldt hetzelfde: als Jupiter zich van de aarde af beweegt, zien we de manen juist langzamer rond Jupiter draaien.

We zien hier weliswaar niet de lichtsnelheid zelf, maar wel het gevolg van de lichtsnelheid. En we zien dat de lichtsnelheid eindig is, want als licht zich oneindig snel zou bewegen zouden we de manen van Jupiter altijd met dezelfde snelheid rond hun planeet zien draaien.

Cryofiel
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Bedoel je met lichtexplosie sterren die door een bepaalde brandstof heen zijn en dan ineens imploderen of een supernova? Was het Olmer niet die door de manen van jupiter ontdekte dat de lichtsnelheid niet instantaan was?
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad een nova, een supernova, of een ster die een minder ingrijpende explosie ondergaat. Ik weet niet of het Olmer was - ik herinner mij het verschijnsel omdat ik dat begrijp, niet de naam omdat een naam niet begrijpbaar is.
erotisi
7 jaar geleden
Het was Ole Romer https://nl.wikipedia.org/wiki/Ole_R%C3%B8mer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook van gewoon van dichtbij op aarde is al een keer gedaan https://www.youtube.com/watch?v=snSIRJ2brEk Hier zie je het licht reizen en geleidelijk verstrooien over de omgeving. Hier wordt gebruik gemaakt van een camera die in staat is een biljard (1 * 10^12) aantal beelden per seconde op te nemen, wel voor een héle korte duur dan. Uiteraard zijn de beelden wel vertraagd met de realiteit omdat het licht eerst naar de camera moet reizen.