Hoe bereken ik de weerstand hier?

Ik heb de volgende opstelling (zie bijlage). Mij is gegeven dat de voltmeter een weerstand heeft van 1kΩ per volt. Wanneer ik dus mijn spanningsmeter aansluit op een aansluiting van 3 volt dan is de weerstand dus 3kΩ. Wanneer ik nu de stroom door de voltmeter bereken(I=U/R) kom ik bij een meetwaarde van 1,70 volt uit op een stroom van 0.566 mA. Ik heb echter tegelijk gemeten dat de stroom inclusief de LED gelijk was aan 0.50mA. De LED gaat aan dus ik snap niet waarom de stroom door de voltmeter meer bedraagt dan de gehele stroom. Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Je gegevens kloppen niet.

kOhm per Volt is geen weerstand. Een voltmeter (spanningsmeter) heeft een (veel) grotere weerstand dan een paar kOhm. Een ideale voltmeter heeft een oneindige weerstand en een praktische (digitale) voltmeter zal iets van 10 MOhm (MegaOhm) weerstand hebben.

Bovendien is het een tegenspraak dat je bij een berekening uitkomt op een meetwaarde. Heb je de waarde berekend of gemeten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De fout zit hem in de meetopstelling.
Als u niet wilt dat de voltmeter invloed heeft op uw berekeningen dan moet u hem parallel opstellen op de voeding.
De meetkring moet bestaan uit de R + LED + A-meter met daar parallel op de V-meter.
De stroom door de weerstand zal een spanningsval veroorzaken van Rv = I x A
De spanning in doorlaatzin is bepaald door de karakteristiek van de LED bij een bepaalde stroom. Deze is nu Uled.
De spanning over de A-meter is afhankelijk van de Ri of inwendige weerstand, deze is evenwel verwaarloosbaar bij deze opstelling maar voor de juistheid is deze Ua= I x Ri.
U = (Rv + Rled + Ra ) x I = Ur + Uled + Ua
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt wel een heel slechte Voltmeter. Ik heb een ouderwetse meter met een weerstand van 20kΩ per Volt.
Maar je redenering klopt niet. Deze Ω per Volt moet je relateren aan je meetbereik.
In je geschetste opstelling staat je meetbereik op 10V (neem ik aan).
Bij een gevoeligheid van 1kΩ per Volt betekent dat je meter een weerstand heeft van 10kΩ. Dat is bij een meting van 1,70V een stroom van 0,170mA.
Simpel geredeneerd, je LED brandt, heeft een stroom van 50mA, totaal 50,170mA.
Reddie