Is 0 dB (Decibel) geen geluid?

Hoe zat dat ook alweer? Ik weet dat een vermeerdering van 3 dB een verdubbeling van het geluid is. Dus 63 dB klinkt 2x zo hard als 60dB.
Maar dat betekent toch ook dat 3dB 2x zo hard klinkt als 0 dB. Waarmeer dus verkleert zou zijn dat 0 dB wel geluid is.
En hoe druk je geeen geluid dan uit in dB's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Het aantal Decibels, dB wordt berekend door het verschil in geluidsdruk met de minimaal waar te nemen geluidsdruk uit te rekenen middels een logaritme (LOG).

Voor degenen die LOG niet elke dag gebruiken:
Log (1000)= 3 omdat 10^3 1000 is
Log (1)=0 omdat 10^0 1 is.
Controleer maar op je rekenmachine.

Geluid in db in formule is dan:
10 x Log (geluidsterkte/minimale hoorgrens)

Ten eerste:
0 db wil dus zeggen dat de geluidsterkte minimaal waarneembaar is.

Ten tweede
3 DB is een verdubbeling omdat:
3 db/20= Log (A/B) =>
10 ^ (3/20) = A/B => A= B x 10 ^ (3/20)=>
A= B x 2 => A is dus 2 keer zou hard als B => qed !

Ten derde
-100db is dus erg stil en zou je geen geluid kunnen noemen :)

Toegevoegd op 24-04-2009 08:39:49
Type fout:
Ten tweede
3 DB is een verdubbeling omdat:
3 db/10= Log (A/B) =>
10 ^ (3/10) = A/B => A= B x 10 ^ (3/10)=>
A= B x 2 => A is dus 2 keer zou hard als B => qed !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het is een logaritmische schaal, kon een logaritme niet nul worden? 40 jaar geleden is dat bij mij die middelbare school, maar ik dacht dat een logaritme niet nul kon worden...
Anders zou ik ook zeggen €0 is nul centen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Decibel
De verhouding tussen de geluidsintensiteit die net waargenomen kan worden en die als pijnlijk hard wordt ervaren, is 1.000.000.000.000 (1012) (zie ook de bladzijde over geluidsintensiteit).

Een voor de praktijk vrij lastig hanteerbare schaal. Hierom is de (deci) Bel als eenheid ingevoerd. De Bel- schaal is een logaritmische schaal, waarmee de hoorspan van een goed werkend oor wordt verdeeld in 12 stappen. Als grondgetal voor het logaritme is het getal 10 genomen.

Wanneer het geluidsniveau met 1 Bel verhoogd wordt, betekent dat de intensiteit 10 maal zo groot is gemaakt. Het menselijk oor is echter in staat veel kleinere verschillen waar te nemen (tussen de 0.2 en 0.3 Bel). Daarom is de decibel ingevoerd. Met de decibel wordt de schaal verdeeld in 120 stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok. Maar is 0 decibel nu wel of geen geluid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk, ik had de vraag moeten beantwoorden.
Je kunt inderdaad ook -3 dB hebben, en -6 is dan weer 2x zo zacht. Het is een beetje theoretisch allemaal he ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een link gevonden met formule.

0 dB is dus geluid dat voor een mens nog net hoorbaar is.
Het is dus geluid