Hoe werkt een signaalomvormer, bijvoorbeeld van luchtdruk naar elektrische stroom?

Bijvoorbeeld een drukmeter in een tank geeft uiteindelijk een elektrisch signaal af naar de regelaar, wat is er gebeurd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Een signaal-omvormer kan als potentiometer uitgevoerd zijn. In dit geval kan een beweegbare kern langs een weerstandsdraad schuiven en daardoor verschillende waardes aangeven. Dit systeem is nogal storingsgevoelig.
Tegenwoordig maakt men meer gebruik van een beweegbare magneet die door een spoel heen en weer gaat. Zo wordt er een inductiestroompje opgewekt en dat is zwakker of sterker naarmate de magneet dieper of ondieper is de spoel beweegt. Dit systeem is minder storingsgevoelig en veel nauwkeuriger.
jc54