Een oplossing van (aardappel)zetmeel of maizena.
Wat ook goed wil is tonic!!(dat spul wat je drinkt)
Zowel zetmeel als maizena drogen kleurloos op, geven echter onder een blacklight licht af.
Nadeel is dat je dan geen gewoon printerpapier moet gebruiken maar blocnotepapier werkt prima.
Je kunt naast een blacklight ook een ledlampje met UV (om bankbiljetten op echtheid te testen) gebruiken.
Zo kun je met blacklight ook zien dat tonic kinine bevat, dit laat tonic of bitter lemon blauw-wit oplichten.
Iets lastiger dus dan citroen- of uiensap maar ook minder bekend misschien.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je het wat ingewikkelder wilt, schrijf met geelbloedloogzout oplossing je tekst.
Dit is na drogen onzichtbaar.
Dep het papier om de tekst te kunnen lezen met een oplossing van looizuur (tannine).
Dit geeft dan een inktzwart schrift.
Deze stoffen werden vroeger daadwerkelijk gebruikt om ijzergallusinkt te maken, die veel gebruikt werd.
Deze inkt is uitwasbaar, wat met oostindische inkt niet zo is, na oxidatie van laatstgenoemde is het niet meer van je kleding te krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

citroensap gebruiken. Als deze opdroogt is het onzichtbaar. Bij verhitten (bv boven een kaars) wordt het weer zichtbar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste onzichtbare inkt is citroensap of uiensap. Melk en azijn doen het ook erg goed. Schrijf met een inktpen of tandenstoker en laat het papier drogen. Gebruik geen warmte om te drogen. Hou je het papier nu in de buurt van een kaars, dan wordt de tekst zichtbaar.

Een kwart kopje water (60 ml) met een theelepel maizena, gekookt (of 1 minuut in de magnetron, 1x roeren), levert ook een goede inkt op. Laat de inkt eerst afkoelen voor je het gebruikt. Als je uitgeschreven bent, kun je de tekst zichtbaar maken door het papier nat te maken met een jodine oplossing. Het papier wordt lichtblauw, de tekst donkerblauw. Gebruik je citroensap in plaats van de jodine-oplossing, dan wordt het papier lichtblauw terwijl de tekst wit blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je geen recept voor nodig. Elke kleurstof die kleurloos opdroogt, maar wel eiwitten of suikers bevat is een uitstekende onzichtbare inkt. Dus kun je gebruiken wat je voor de hand hebt ; citroensap, melk, groentesap (niet van rode bieten of spinazie natuurlijk, maar uit uien en kolen kun je prima sap halen), zelfs suikerwater.

De truc is om de inkt zodanig te verwarmen dat de vaste stoffen verbranden en dus bruin of zwart opkleuren. Wel oppassen dat het papier niet in de fik vliegt !.
Uiteraard kun je je eigen mengsel maken van verschillende 'onzichbare inkten', maar het principe blijft bij allemaal hetzelfde.

Toegevoegd na 54 seconden:
Het voordeel van melk boven de meeste plantaardige 'inkten' is dat je het niet ruikt. Een boodschap geschreven met uiensap of citroen, wil zich aan de goede waarnemer nog wel eens verraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gehoord dat augurkensap ook heel goed werkt.