Zie beschrijving...

Ik had een keer mijn zonnenbril op de tafel liggen. Er scheen licht doorheen van buiten (zon). Op de tafel zag je achter de bril een regenboog! HOE KAN DAT??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als licht door een medium schijnt waarbij de voorkant en achterkant van het medium (zonnebril, raam etc.) niet parallel lopen dan kan er een regenboog ontstaan. Op het moment dat licht het medium ingaat buigt het wat af maar als het er weer uitgaat buigt het terug. Alleen is dit voor elke golflengte (=kleur) licht anders. Hierdoor wordt het licht in feite gesplitst in de verschillende kleuren. het effect treed alleen op als de vlakken niet parallel zijn omdat dan de hoek waaronder het licht het medium verlaat per golflengte anders is. Beetje ingewikkeld allemaal. tijd voor een plaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zonnebril splits het zonlicht uiteen en maakt er allemaal aparte kleuren van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is het zelfde effect als water met zonlicht. :)