Hoe bepaal je het gehalte werkzaam chloor in bleekwater?

Als uitleg staat er bij dat het gehalte "werkzaam chloor" het aantal gram chloor is dat uit 100 ml bleekwater kan ontstaan. Ik dacht aan het gebruik van een titratie maar meer weet ik niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Bleekwater is een oplossing van NaCl en NaClO in gelijke concentraties. Als het speciaal bedoeld is voor gebruik als toiletreiniger bevat het soms ook nog een verdikkingsmiddel. Op de verpakking staat het gehalte werkzaam chloor vermeld in gram NaCIO per 100 mL (4 gram/100 mL). ClO- wordt niet rechtstreeks getitreerd met thio, het wordt eerst omgezet in chloor volgens onderstaande reactievergelijking:
ClO- (aq) + Cl- + 2H+ (aq) --> H2O (l) + CL2 (aq)
Het onstaane chloor laat je reageren met kaliumjodide oplossing tot o.a. jood. Het gevormde jood bepaal je door een titratie met thio.

Bleekwater uit de fles is te geconcentreerd, daarom krijg je bleekwater dat 10x verdund is. Schenk wat van het verdunde bleekwater in een bekerglas en pippeteer hiervan 10,00 mL in een erlenmeyer.
Voeg nu met een maatcilinder een mengsel van 10 mL 1M kaliumjodide-oplossing en 20 mL 1M zwavelzuuroplossing toe. Sluit de erlenmeyer af met de bijbehorende stop en zwenk een minuutje voorzichtig, laat de erlenmeyer nog 3 minuten staan. Titreer vervolgens met natriumthiosulfaat tot het kleurloos wordt.