Wat is voor een boot het verschil in drijfvermogen in zoet versus zout water?

Is dit op één of andere manier aan te geven,om er een beeld bij te vormen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

De hoeveelheid water die door je boot wordt weg gedrukt bepaald de opwaardse druk die je boot ondervindt. Hoe minder water er weg gedrukt kan worden, hoe beter de boot drijft (Hoe hoger de boot boven het water uit blijft steken. De hoeveelheiod weg gedrukt water wordt bepaald door het gewicht van de boot: Het gewicht van het weg gedrukte water is gelijk aan het gewicht van de boot. Dus als je boot lichter is, drijft de boot beter. Of als het water zwaarder is. Zouter water is zwaarder dan zoet water. En als we dan in wikipedia de soortelijke massa van water en zeewater opzoeken zien we:

water (vloeibaar) 0,998 kg / dm^3
zeewater 1,024 kg / dm^3

Zeewater is dus ((1024-998) / 998) *100% = 2.6% zwaarder. Dat is ook het verschil in drijfvermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De wet van Archimedes zegt dat een lichaam ondergedompeld in een vloeistof ondervindt een opwaartse druk die gelijk is aan het gewicht van de door het lichaam verplaatste hoeveelheid vloeistof.

Zout water is zwaarder dan zoet water. Dus de opwaartse druk is : het soortelijk gewicht van het zoute water, gedeelde door het SG van het zoete water groter.
Dus als je de diepgang weet, dan kan je er een formule op loslaten.

In de Dode Zee blijf je vanzelf drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correcte antwoorden.
Wat misschien ook nog wel leuk is om te vertellen is dat het sg van water sterk verlaagd kan worden door er gasbellen in te brengen. Stel, je vaart over een gebied heen waar gas opborrelt uit de bodem, dan zou je boot zomaar kunnen zinken doordat de opwaartse druk dan sterk afneemt. Bij booreilanden kan dat een gevaar zijn indien er gas uit de bron weglekt. Het schijnt ook een van de redenen te zijn voor het zinken van schepen in de bermuda driehoek