Wat is het verschil als je de n(groot aantal) bij een reactievergelijking vóór of na de stoffen zet?

Zie afbeelding. Ik zie er geen verschil in, betekent dat hetzelfde? Het is geen hw opgave;)!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Een n van normale afmeting die voor de molecuulformule staat, betekent dat er n van die moleculen zijn.

Een n van kleine afmeting die 'subscript' achter-onder een component staat, betekent dat die component n keer voorkomt in de verbinding.

Toegevoegd na 5 minuten:

Neem water (H2O, helaas kan ik de 2 op deze site niet als subscript intypen) als voorbeeld. Die 2 die rechts-onder de H staat, betekent dat de H twee keer voorkomt in de verbinding.

Als je drie moleculen water hebt, schrijf je 3H2O (met de 3 normaal en de 2 in subscript). De normale 3 vooraan betekent dat je drie stuks hebt, dus drie moleculen water. De 2 rechts-onder de H betekent dat elk van die drie moleculen twee atomen H bevat.

Eigenlijk zou er ook een kleine 1 rechts-onder de O kunnen staan, maar voor de eenvoud hebben we afgesproken zo'n 1 niet op te schrijven. Staat er niets, dan kun je dus een 1 denken.

Als je nu een ketting maakt van 5 aan elkaar geknoopte moleculen water (dat kan niet, maar dit is slechts een voorbeeld, dus we doen even net of het wel kan), dan heb je een groot molecuul dat 10 atomen H en 5 atomen O bevat. Je kunt dus schrijven: H10O5 (met de 10 en de 5 in subscript). Maar als je het zo schrijft, zie je de structuur niet. Om aan te geven dat het niet zomaar een kluit van 10 H-atomen en 5 O-atomen is die met elkaar verbonden is, maar dat het een set van 5 H2O's is, schrijf je (H2O)5, met de 2 en de 5 in subscript.

Als je nu zes van die kettingen hebt, en elk van die zes kettingen bestaat uit 5 aan elkaar gekoppelde moleculen H2O, dan schrijf je 6(H2O)5, met de 6 normaal, de 2 in subscript, en de 5 in subscript.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
+