Is het mogelijk goudhoudende P.C. onderdelen met sterk zuur optelossen ,zodat het goud overblijft?

Ik lees allermaal ingewikkelde methodes om computerschroot te scheiden van goud langs chemische weg.
Kun je niet alle goud houdende afval in een bak met zuur doen zo zuur,zodat het goud niet oplost .En dan het opgeloste residu zeven,.
Dan houd je toch het goud over .
Of zie ik dat verkeerd?

1.4K
Computoon
8 jaar geleden
Dat is praktisch niet rendabel. In de nieuwere pc's zit nog minder goud dan in de oude. Dan heb je zeer veel schroot en (dure) chemicaliën nodig om iets over te houden. Nog afgezien van het gevaar van werken met grote hoeveelheden geconcentreerd zuur.
goldpixel
8 jaar geleden
Okay Computoon ,maar als je een brok gesmolten goud houdend schroot hebt.Kun je daar dan wel rendabel het goud uithalen door elektrolyse of door een zuur waarbij het goud overblijft.
Of is de dichtheid van een gesmolten klont een beletsel?
Deze vraag stel ik mij , omdat er nogal veel gesmolten goud houdende
brokken van computer onderdelen worden aangeboden op EBAY.
Ik vraag mij dus af wat je er anders mee zou kunnen doen.
Naar mijn schatting van de volume/dichtheid bevat het ongeveer
6 karaat goud.in 60gram.
dus als je het er zuiver uit kunt halen zou je 15 gram van 24karaat overhouden.Dat is 15 x 30 euro is 450 euro.
mvrgr;goldpixel

Het beste antwoord

Niet alle materiaal waar computers van gemaakt zijn, zijn oplosbaar in zuren.
Het is dus niet mogelijk om een zuurmengsel samen te stellen waar alles behalve het goud in oplost.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met koningswater, een mengsel van zoutzuur en zwavelzuur:
http://amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=14&t=1337
of met zoutzuur en kaporiet:
http://aceh.tribunnews.com/2014/08/29/fmipa-temukan-cara-baru-pisahkan-emas-dari-batu (je kunt een vertaling maken met Google)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hiermee los je dus juist het goud wél op, tezamen met nogal wat andere metalen. De vraagstelling is anders: het goud moet overblijven en de rest zou moeten oplossen.